Thuiswinkel.org lanceert vandaag de onafhankelijke duurzaamheidscertificering voor e-commercebedrijven. Onder meer Bever, Decathlon, De Bijenkorf, Essenza Home, Flinders, GAMMA & Karwei (Intergamma), Livera, MetOlijf.nl, Plantje.nl en Prins Petfoods, zijn webshops die meededen aan de pilot. Deze koplopers voldoen nu aan de eisen van de zes duurzaamheidsthema’s die belangrijk zijn voor de e-commerce sector.
De branche loopt met de duurzaamheidscertificering voorop en wil zo laten zien dat het bedrijfsleven onderdeel is van de oplossing van de klimaatuitdagingen waar we voor staan.
“Thuiswinkel.org wil webshops stimuleren, aanjagen en handvatten geven. Het uiteindelijke doel is dat alle bedrijven in beweging komen en steeds duurzamer worden op alle vlakken van de bedrijfsvoering”, aldus Marlene ten Ham, algemeen directeur van de belangenvereniging van e-commerce bedrijven.
De Thuiswinkel Duurzaamheidscertificering geeft de consument de zekerheid dat een webshop serieuze stappen zet op het gebied van duurzaamheid. Het e-commercebedrijf voldoet met het certificaat aan alle wettelijke en meerdere bovenwettelijke eisen, op thema’s als verpakken en bezorgen. Die eisen zijn samen met milieuorganisaties, specialisten uit de wetenschap en het bedrijfsleven geformuleerd en vastgesteld door een onafhankelijk Comité van Deskundigen. De jaarlijkse toetsing wordt uitgevoerd door een onafhankelijke certificerende instelling (ICTRecht).
De webwinkels worden gecertificeerd op zes duurzaamheidsthema’s: strategie, circulaire economie, productaanbod, verpakken, bezorgen en retouren. De eisen zijn gericht op bedrijven die online producten verkopen:
- De webshop heeft een duurzaamheidsstrategie en –plan en monitort de voortgang. Zo wordt de verdere ontwikkeling van de verduurzaming op de lange termijn gewaarborgd. Een cosmeticabedrijf beantwoordt in het plan bijvoorbeeld de vraag: op welke manier gaan we vervuilende grondstoffen als microplastics in doucheproducten uit faseren?
- Het bedrijf bereidt zich voor op de circulaire economie en biedt minimaal een circulair product of dienst aan: denk aan repareren, verhuren en tweedehands- en refurbished producten. Zoals de kledingwinkel die losgeraakte knopen, gaatjes en ritsen repareert.
- De webshop verkoopt producten met duurzaamheidsvoordelen en werkt actief aan het verduurzamen van het productaanbod. Bij de inkoop zoekt ze naar milieuvriendelijke alternatieven en schrapt zo veel mogelijk niet-duurzame producten uit haar assortiment. Klanten worden actief gewezen op het aanbod van producten met duurzaamheidskenmerken. Bijvoorbeeld een meubelzaak die lokaal produceert en werkt met hout uit duurzaam beheerd bos.
- De webshop verzendt haar producten met zo min mogelijk verpakkings- en opvulmateriaal en kiest voor 80% gerecyclede materialen. Het doel is om zo min mogelijk lucht te vervoeren. Denk aan een doosje vervangen door een verzendenvelop van gerecycled karton die door de brievenbus past.
- De webshop kiest voor vervoer met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot en helpt de consument om bezorgopties met de laagste milieu-impact te kiezen, bijvoorbeeld via een informatiepagina.
- Het bedrijf zet in op het meten en beperken van retouren en het hergebruiken van teruggestuurde artikelen. Bijvoorbeeld met behulp van Artificial Intelligence (AI) laten zien hoe de nieuwe televisie in je woonkamer zou staan of het berekenen van verzendkosten.
Na certificering mogen bedrijven op hun website de Thuiswinkel Duurzaamheidscertificering vermelden: deze webshop is onafhankelijk gecertificeerd op duurzaamheidsthema’s. Ten Ham: “Voor Thuiswinkel.org is het essentieel om deze proactieve stap te zetten op het gebied van duurzaamheid. De klimaatproblematiek plaatst steeds meer vraagtekens bij de huidige inrichting van onze economie, gebaseerd op groei. Dit is niet meer houdbaar. Het is tijd voor een omslag. Ook onze sector moet verantwoordelijkheid nemen en actief inzetten op duurzame groei. Een belangrijke reden om te verduurzamen is ook de wet- en regelgeving vanuit Brussel en Den Haag waar bedrijven de komende jaren aan moeten voldoen, onder andere op het gebied van productaanbod en verpakken. De duurzaamheidscertificering helpt bedrijven om hier alvast op te anticiperen.”
Ook de verwachting van de consument verandert, de consument winkelt bewuster: 34% laat duurzaamheid nu al meewegen bij haar keuze (Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor 2023). Twee op de drie consumenten willen die stap maken maar weten niet goed hoe. De duurzaamheidscertificering is een stap om de consument hierin op een onafhankelijke manier op weg te helpen.
“De eisen die we stellen zijn ambitieus maar haalbaar, daar is uitgebreid op getest. Thuiswinkel.org neemt haar verantwoordelijkheid omdat ze wil bouwen aan een toekomst waarin de sector gezond is, kan blijven innoveren en vooral ook een positieve bijdrage levert aan mens en milieu”, aldus algemeen directeur Ten Ham die benadrukt dat duurzaamheid nooit ‘af’ is.
Vandaag zet de e-commerce sector de eerste stap, maar de deelnemende bedrijven zijn nog niet perfect duurzaam. De certificeringseisen zullen in de toekomst strenger en aangevuld worden met nieuwe thema’s zoals sociale verantwoordelijkheid en energieverbruik. Bedrijven zullen meegroeien op het gebied van verduurzaming. En zo zal ook het aanbod aan producten met duurzaamheidsvoordelen in de toekomst groeien.
De officiële lancering van de duurzaamheidscertificering is op 11 april van 15:45-17:45 in Nieuwspoort, Den Haag. De Minister van Economische Zaken Micky Adriaansens neemt tijdens dit event ook de Nationale E-commerce Agenda in ontvangst, met daarin de uitwerking van Thuiswinkel.org’s visie op de toekomst van de sector, samengevat in de Shop Responsible missie.
Reacties
Loading…