in

WeChat drukt WhatsApp weg

Facebook tikte het duizelingwekkende bedrag van 19 miljard neer voor dé sms-vervanger WhatsApp. Maar in het Verre Oosten groeit een serieuze concurrent.

Die concurrent heet WeChat. Het bedrijf richt zich onder de lokale naam Weixin vooral op de Chinese markt, maar hoopt op meer. Uit de laatste cijfers van eigenaar Tencent blijkt dat de crossplatform berichtendienst is gegroeid naar 396 miljoen actieve maandelijkse gebruikers.

Daarmee komt het gebruikersaantal steeds dichter in de buurt van WhatsApp, dat nu wereldwijd 465 miljoen accounts heeft. Ook ter vergelijking: de veelbesproken WhatsApp-rivaal Telegram zit slechts rond de 35 miljoen gebruikers.

Mobile Messenger Wars
En hoewel WeChat vaak wordt omschreven als het Chinese WhatsApp, heeft het meer. Want waar WhatsApp juist kaal en zonder opsmuk voor de dag komt, heeft WeChat wel veel visuele en sociale componenten om de kritische massa voor zich te winnen. Profielen met posts, zien wie er in de buurt is, en videochat zijn enkele voorbeelden daarvan.

Ook zorgen stickers en in-app aankopen ervoor dat er extra omzet gedraaid wordt. Dit terwijl WhatsApp het qua inkomsten puur moet hebben van de jaarlijkse kleine bijdrage (89 eurocent) per gebruiker.

Europa veroveren
Voorlopig domineert WeChat vooral in China, waar het meer gebruikers heeft dan Renren, een Chinese variant van Facebook. Maar de ambities zijn duidelijk: Europa en Amerika veroveren. Daarvoor werd eerder de wereldberoemde voetbalicoon Lionel Messi al gestrikt voor een reclame. Met het budget zit het ook wel goed dus.

Bron: Webwereld.nl

Provider Simyo verwacht in 2014 ruim 10.000 webshops te openen

Webanalytics voor fysieke winkels op komst