in

Weersvoorspelling: zware bewolking met kans op onweer

Lang verwacht, toch gekomen: de mythische cloudopslagdienst van Google is dan toch eindelijk hier.

Drive hebben ze ‘m genoemd. Het is een product geworden waar de concurrentie het op z’n minst een beetje benauwd van gaat krijgen. Niet alleen is de prijsstelling vrij gunstig te noemen ($5 per maand voor 50Gb), ook de toekomstige integratie met smartphones en tablets waar Android op draait zal natuurlijk naadloos zijn. Alleen Apple bezit met iOS en iCloud – en Microsoft in mindere mate met Windows Phone en SkyDrive – eenzelfde soort positie. Google Drive als in Drive You Out of Business? Maar dat terzijde.
Het wordt met de introductie van Google Drive steeds drukker op de cloudmarkt. Samsung heeft afgelopen week bijvoorbeeld ook al S-Cloud – qua naam natuurlijk een plaagstootje naar Apple – geïntroduceerd, waardoor op dit moment zo’n beetje elke grote fabrikant wel een eigen clouddienst heeft. Daar is natuurlijk niets mis mee. Stevige concurrentie zorgt er over het algemeen voor dat bedrijven elkaar een beetje scherp houden en de consument gunstigere prijzen voorgeschoteld krijgt. Het nadeel is wel dat al deze fabrikanten uiteraard de eigen oplossing prefereren in hun hard- en software. De consument wordt daardoor dus eigenlijk gedwongen meerdere clouddiensten naast elkaar te gebruiken met als gevolg dat alle data verspreid raakt. Waar blijft het bedrijf dat al die losse clouds voor ons gaat bundelen? Ik wacht met smart. 
Jordi Verdult

Freecom lanceert externe harde schijf met tv-aansluiting

Project Zero 2: Wii Edition