Onlangs vierde het Franse Wiko nog haar vijfjarig jubileum, maar Wiko is nu al de nummer twee in Frankrijk, net als in Portugal, nummer vier in Italië en nummer vijf in Spanje en België. Dat blijkt uit cijfers van het Counterpoint Technology market report Q2-2016.
Franse start-up
Laurent Dahan, voorzitter en oprichter van Wiko: ‘Wie had dat vijf jaar geleden verwacht dat deze start-up binnen vijf jaar de top 5 van West-Europa zou halen? Het streven is om in 2020 de wereldwijde top 5 binnen te komen.’
Dahan: ‘Wij zijn heel erg trots op deze mijlpaal! Dit succes is behaald door de enorme inzet van al onze teams, die zich wereldwijd bezig houden met verkoop, marketing, design, R&D en logistiek. Dit resultaat was alleen te realiseren door onze benadering waar de consument écht centraal staat en onze directe communicatie, waardoor we nog dichter op onze gebruikers zitten. De productstrategie van Wiko is gecentreerd op trendy features, het aanbieden van de juiste functionaliteit tegen de juiste prijs en aantrekkelijk en kleurrijk design.’
5 vingerprint-smartphone
Met 500 werknemers over de hele wereld, is het gelukt om door te dringen in 30 landen. Aan de basis hiervan liggen een slimme distributiestrategie in combinatie met baanbrekende marketingacties en innovatieve toestellen, zoals: Highway Pure, een van de dunste smartphones in de wereld. Fever, de eerste glow-in-the dark smartphone, of de nieuwste aanwinst: Ufeel, de eerste 5 vingerprint-smartphone onder de € 200,-.
Met een compleet portfolio, variërend van € 59,- tot iets meer dan € 300,- zijn de smartphones van Wiko afgestemd op alle behoeftes van de consument. Dit verklaart het succes van de 3 generaties Lenny, of die van eerdere modellen zoals Rainbow of Sunset, die behoren tot de bestsellers. Laurent Dahan: ‘De successen in de open markt, samen met onze nieuwe smartphone-modellen en de onlangs gelanceerde wearables, geven vertrouwen als we straks de carrier markt gaan betreden. Deze kansen op beide markten gaan onze aanwezigheid en de internationale expansie verder versterken. Niet slecht voor een bedrijf dat pas 5 jaar oud is!
Nederlandse ambities
Ab Seghrouchni, sales manager Nederland bij Wiko: ‘Ook in Nederland is de opmars van Wiko goed te zien. Ons ruime productassortiment is momenteel breed verkrijgbaar bij zowel retail als e-tail. Hierdoor heb ik er veel vertrouwen in dat onze doelstelling – om aan het einde van het jaar 5% marktaandeel te hebben veroverd op het gebied van de open markt smartphone-markt – ruimschoots gehaald gaat worden.’