in

Winkelpubliek keert zich tegen winkelen in stressvolle decembermaand

SamenvattingPayPal, wereldwijd aanbieder van betaaloplossingen, heeft mondiaal onderzoek laten uitvoeren naar winkelen vlak voor de feestdagen, ook wel ‘Holiday Shopping’ genoemd. Vooral lange rijen bij de kassa’s veroorzaken acute stress en frustratie, zo blijkt.

Zowel consumenten als retailers moeten zich voorbereiden op een hoop ergernissen door lange rijen bij de kassa’s. Overige veelgenoemde irritaties van shoppers zijn drukte, mensen die voordringen en chagrijnige kassamedewerkers.

Het zijn niet alleen invloeden van buitenaf die de pret tijdens het winkelen bederven, ook consumenten hebben zichzelf soms niet meer in de hand.

Zo’n negen op de tien consumenten ziet met eigen ogen hoe medeshoppers zich schaamteloos gedragen, maar ook bijna de helft van de ondervraagden (45%) geeft toe zichzelf gênant te gedragen tijdens ‘Holiday Shopping’. Een op de zes consumenten schreeuwt naar familie tijdens het winkelen, maar ook voordringen, mensen afsnijden op weg naar het winkelcentrum, schreeuwen naar winkelpersoneel en parkeerplekken voor invaliden inpikken gebeurt regelmatig.

Met name in Frankrijk maken ze het echt bont, bijna een kwart van de Franse kerstshoppers dringt schaamteloos voor in de rij; 17% schreeuwt naar winkelpersoneel en 17% parkeert op parkeerplekken bestemd voor invaliden.

Consumenten gaan online om de pijn te verzachten
Consumenten veranderen hun winkelgedrag, 81% van de ondervraagde consumenten heeft aangegeven dit jaar een deel van hun inkopen via smartphone, tablet, of computer te gaan doen. Voor een kwart hiervan zal het de eerste keer zijn dat ze dit via mobiel of tablet doen.

Landen als Groot Brittannië, de Verenigde Staten, Duitsland en Rusland lopen hierin voorop. Redenen als prijsvergelijken, multitasken en eten tijdens het winkelen zijn veelgenoemde voordelen van online winkelen.

Amerikanen hebben zo hun eigen redenen om online te shoppen:

TV kijken tijdens het winkelen (34%)
Winkelen in je pyjama (33%)
Geen make-up op hoeven te doen (16%)
Winkelen in je ondergoed (16%)
Alcohol drinken tijdens het winkelen (15%)
Naakt winkelen (11%)

Het ontlopen van de drukte is voor 40% van de consumenten een reden om online te gaan winkelen en de helft van de consumenten heeft daarom alvast eerder dit jaar iets gekocht.

Impact van consumentengedrag op retailers
Veranderend winkelgedrag van consumenten heeft een grote impact op winkeliers. Waar tot op heden de nadruk lag op het aanbieden van producten in een winkel en op een website, blijkt uit dit onderzoek dat alle online kanalen moeten worden ingezet. 81% van de respondenten koopt, al dan niet gedeeltelijk, zijn kerstinkopen online via zowel mobiel, tablet als pc. Dit betekent dat retailers het zich niet meer kunnen permitteren om slechts via één website en winkel te verkopen. Websites van retailers moeten daarom ook volledig werken op mobiele browsers voor smartphones en tablets.

Veranderend winkelgedrag van consumenten heeft een grote impact op winkeliers. Waar tot op heden de nadruk lag op het aanbieden van producten in een winkel en op een website, blijkt uit dit onderzoek dat alle online kanalen moeten worden ingezet. 81% van de respondenten koopt, al dan niet gedeeltelijk, zijn kerstinkopen online via zowel mobiel, tablet als pc. Dit betekent dat retailers het zich niet meer kunnen permitteren om slechts via één website en winkel te verkopen. Websites van retailers moeten daarom ook volledig werken op mobiele browsers voor smartphones en tablets.

Om de concurrentie voor te zijn, moeten retailers die al volledig mobiel werken met bijvoorbeeld een eigen app en mobiele site, ook de traditionele kanalen zoals de winkel en internet browser blijven benutten om de klant op alle kanalen te kunnen bedienen.

Dit is een voorwaartse stap in de richting van een integrale aanpak waarbij de lijnen tussen online en offline zullen vervagen. PayPal voorspelt dat dit zich in de komende jaren verder zal uitbreiden: alle kanalen komen samen voor één aankoop. De consument bepaalt zelf wanneer hij iets koopt, of dit wordt afgeleverd of in de winkel wordt opgehaald en hoe hij hiervoor betaalt. Zowel offline als online kanalen zullen vlekkeloos in elkaar overlopen om de wensen van de individuele consument centraal te kunnen stellen.

ICARUS e-readers nieuw in het assortiment van Copaco

‘Help klanten kiezen voor inkjetprinters’