Deze nieuwe zoekmodus wordt volledig aangedreven door kunstmatige intelligentie, waardoor de Googlegebruiker straks toegang heeft tot een interactieve en volledig gepersonaliseerde interface. AI Mode wordt nu alleen nog getest in de Verenigde Staten en de UK. Maar het is een kwestie van tijd voordat het ook in Europa wordt uitgerold.
Van AI Overviews naar AI Mode
Eerder dit jaar, in mei, bracht Google al een verandering teweeg toen AI Overviews werd gelanceerd in Europa. AI Overviews tonen korte samenvattingen van zoekresultaten bovenaan de SERP, wat de behoefte om door te klikken naar webpagina’s vermindert. Met AI Mode doet Google hier nog eens een schepje bovenop. Hierbij zijn de antwoorden namelijk gepersonaliseerd, interactief en doorzoekbaar.

AI-chat met gepersonaliseerde en interactieve antwoorden
De interface van Google AI Mode doet denken aan die van AI-zoekmachines zoals ChatGPT. Ook in AI Mode kan men namelijk chatten over verschillende onderwerpen, vervolgvragen stellen, afbeeldingen uploaden en informatie uit verschillende bronnen laten combineren. Verder slaat Google AI Mode eerdere gesprekken op, zodat de gebruiker verder kan waar ze vorige keer gebleven was. Een gebruiker voert als het ware een gesprek met AI Mode, waardoor de antwoorden gepersonaliseerd en interactief zijn.
Zichtbaarheid garandeert niet langer verkeer
AI Mode komt naar Europa zodra aan de regelgeving is voldaan; waarschijnlijk nog in 2025. Dit beïnvloedt de manier waarop bedrijven hun doelgroep moeten gaan bereiken. Klassieke SEO-focuspunten zoals een gebruiksvriendelijke websitestructuur, EEAT en waardevolle content blijven belangrijk. Maar zichtbaarheid garandeert niet langer verkeer. Een bedrijf wordt misschien genoemd, maar de noodzaak om door te klikken naar de website is er niet.
Daarmee verandert ook de manier waarop marketeers de performance van hun campagnes moeten gaan meten. We gaan naar een ‘zero-click tijdperk’ waarin de metric ‘aandacht’ belangrijker is dan de metric ‘klikken’.
Een klik forceren: bied waarde die AI niet kan tonen
Hoe zorgen bedrijven nu alsnog voor verkeer naar de website? Hanno Roubos, SEO voor AI-specialist bij het onlinemarketingbureau Doublesmart, ziet het als een gelaagde aanpak:
“Stap 1 is genoemd worden als bron in het antwoord. En stap 2 is het forceren van een klik. Dit doe je door op je website waarde te bieden die de AI-chat niet kan tonen. Denk aan een download of een interactieve tool. De chat moet weten dat jij dit aanbiedt, maar het niet zelf kunnen aanbieden, en daarom naar jou doorverwijzen. Ik denk dat we daarom een verschuiving gaan zien van hoe informatieve content gemaakt gaat worden.”
Advertenties in de resultaten
Hét verdienmodel van Google is op dit moment de advertenties vanuit haar advertentieplatform Google Ads. Uiteraard zal Google hier in AI Mode ook ruimte voor vrijmaken. Anders dan in de traditionele weergave, zullen de ads niet bovenaan staan, maar zijn de ads verweven in de chat die je hebt met AI Mode.
Reacties
Loading…