in

Zwolse Startup TradeCast.tv haalt 1.2 miljoen euro binnen

De Nederlandse startup TradeCast, die 8 oktober haar kantoor in Zwolle opende, heeft een (seed) financieringsronde afgerond van 1.2 miljoen euro.

Hiermee zet het bedrijf een goede eerste stap richting wereldwijde uitrol die gepland staat voor 2016. TradeCast levert wereldwijd te ontvangen, interactieve TV-zenders die gemakkelijk via internet beheerd, geprogrammeerd en geëxploiteerd kunnen worden.

De financieringsronde legt een goede basis voor de internationale ambities van TradeCast. “Voor een product met internationale potentie is het belangrijk dat we continuïteit waarborgen in onze technologische ontwikkeling en optimalisatie in schaalbaarheid”, zegt CEO Yillmaz Schoen. “We zijn bijzonder tevreden met de aandacht voor ons product en de diversiteit aan klanten die we nu al aan ons binden. Als startup geeft dit de ruimte om onze roadmap richting de internationale lancering in volle vaart door te zetten.” De financieringsronde is mogelijk gemaakt door investeringen van huidige aandeelhouders in nauwe samenwerking met de Rabobank IJsseldelta. “Het is bijzonder dat ondanks de negatieve tendens rondom financieringsmogelijkheden voor ondernemers, er nog steeds mogelijkheden zijn om constructief samen te werken met een bank.”

Het Zwolse TradeCast ontketent nu al een revolutie in de TV-, media- en uitgeversbranche; wereldwijd te ontvangen TV-zenders die kinderlijk eenvoudig beheerd kunnen worden, tegen een kostenmodel dat goedkoper is dan een gemiddelde FTE. Een uitdagend model wat nu al internationaal opvalt.

WebSummit – verkozen als Alpha 2015
Een deel van het TradeCast team is op dit moment in Dublin voor de WebSummit, de grootste TECH start-up beurs van de wereld. TradeCast is hiervoor uitgenodigd als deelnemer van de Alpha Class 2015; een selecte groep gekozen startups uit zo’n 60.000 wereldwijde aanmeldingen. Donderdag 5 november is het de beurt aan TradeCast om zich aan het wereldwijde publiek (30.000 bezoekers uit 134 landen) te tonen. Een fraai resultaat is dat Google zich al gemeld heeft bij het team om van gedachte te wisselen over de wereldwijde marketing van het concept op het Europese hoofdkantoor in Dublin.

Volledig interactief, actieve kijkersdeelname en 100% meetbaar
Dankzij de unieke webomgeving van TradeCast is niet alleen de volledige programmering van een TV-zender gemakkelijk te beheren, maar kan elke uitzending ook voorzien worden van uiteenlopende interactiviteit. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om met een schermaanraking of muisklik meer informatie op te vragen over de producten of diensten die op de zender voorbij komen, of deze zelfs direct aan te schaffen. Via een opmaat ontwikkelde mobiele applicatie kunnen kijkers eigen content insturen of live reageren op programma’s. Dit biedt ook ongekende nieuwe kansen voor programmamakers om creatieve formats te ontwikkelen en hiermee de interactie met de kijker aan te gaan. Bovendien toont het TradeCast platform uitgebreide en real-time statistieken van elke tv-zender.

Van klein tot groot: allemaal een groots geluid

Winkeliers: ‘Belofte Europese interne markt niet waargemaakt’