in

69% van de Nederlanders vindt het nodig om nieuwe digitale vaardigheden aan te leren

Kwart Nederlanders is bang baan te verliezen als gevolg van digitale kennisachterstand.

Zeven op de tien Nederlanders in de leeftijd van achttien tot en met 55 jaar (69 procent) vinden het nodig om nieuwe digitale vaardigheden aan te leren. Toch heeft een kwart (24 procent) moeite om alle technologische ontwikkelingen bij te houden. Dat blijkt uit onderzoek van Microsoft*. Een gevolg van een mogelijke digitale kennisachterstand is, dat ruim een kwart van de werkende Nederlanders (27 procent) bang is zijn baan te verliezen als hij geen nieuwe technologische vaardigheden aanleert. De helft (vijftig procent) denkt namelijk dat zijn functie er vanwege technologische ontwikkelingen over tien jaar heel anders uitziet. Om mensen te helpen hun digitale kennis te ontwikkelen, komt Microsoft met Microsoft Sessies. Dit is een serie webinars en interactieve sessies waarmee deelnemers op een toegankelijke manier hun technologische vaardigheden kunnen verbeteren.

Nederland ‘digitaal bejaard’ op zijn 54e
Het gros van de Nederlanders (85 procent) vindt technologie onmisbaar om te kunnen blijven meedoen in de maatschappij. Toch heeft bijna een kwart (23 procent) het gevoel niet over up-to-date kennis te beschikken als het gaat om technologie en technologische vaardigheden. Nederlanders voelen zich dan ook al vroeg ‘digitaal bejaard’: gemiddeld denken we dat we vanaf ons 54e de technologische ontwikkelingen niet meer goed kunnen bijhouden. En hoe ouder we worden, hoe meer dit gevoel toeneemt: van de 46- tot 55-jarigen ervaart 36 procent dit, tegenover slechts acht procent van de millennials.

Mannen banger voor robots dan vrouwen
Hoewel vrouwen het moeilijker vinden om technologische ontwikkelingen bij te houden dan mannen (32 procent tegenover zestien procent), heerst de angst voor baanverlies juist meer onder werkende mannen (33 procent) dan onder werkende vrouwen (negentien procent). Ook opvallend is dat 46- tot 55-jarigen hier minder wakker over liggen dan millennials (achttien- tot 25-jarigen), respectievelijk achttien procent tegenover veertig procent. Meer dan een op de tien werkenden (dertien procent) is bang dat zijn baan in de toekomst geautomatiseerd of door robots overgenomen wordt. Mannen zijn hiervoor meer bang dan vrouwen (zestien procent versus acht procent).

Computerproblemen
Meer dan een tiende van de Nederlanders (twaalf procent) weet niet precies waar hij met computerproblemen terechtkan. Zes op de tien Nederlanders denken dat ze meer zouden kunnen halen uit hun computer of laptop, maar dit draagt niet direct bij aan het oplossen van problemen. Sterker nog: bijna een op de vijf (achttien procent) raakt juist meer de weg kwijt door alle verschillende oplossingen voor computerproblemen. Uiteindelijk zijn mannen (68 procent) vaak degenen die computerproblemen thuis oplossen. Ook collega’s worden vaak aan de mouw getrokken – al voelt veertien procent zich hier bezwaard over. Voor Nederlanders reden genoeg om hier meer over te leren.

Microsoft Sessies
Microsoft Sessies is een reeks webinars en interactieve sessies bedoeld om mensen te laten zien hoe ze meer uit hun computer kunnen halen. Door deze sessies te volgen, wordt de digitale kennis van deelnemers op een eenvoudige, toegankelijke manier uitgebreid. Zo kunnen er webinars worden gevolgd, waarin de basisvaardigheden worden uitgelegd, zoals het voor gebruik klaarmaken van een nieuwe computer of laptop. De live-uitzendingen maken deelnemers nog verder wegwijs op hun computer en gaan ook dieper in op thema’s als digitale fotografie of veilig internetten. De sessies hebben elk een ander thema en worden gepresenteerd door Microsoft-expert Lars van Beek. De video’s en live-uitzendingen zijn elke dinsdagavond om 19.30 uur gratis en live te zien, en achteraf terug te kijken via Microsoft Sessies.

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek
Bijna een op de vijf (achttien procent) Nederlanders kost het moeite om geduld te bewaren als anderen hen vragen computerproblemen op te lossen.
Veertien procent van de werkende Nederlanders zou zich bezwaard voelen als ze collega’s om hulp bij computerproblemen vragen.
Mannen (68 procent) zijn vaak degenen die computerproblemen thuis oplossen.
Van de Nederlandse ouders geeft meer dan een derde (35 procent) aan dat de kind(eren) slimmer of handiger is (zijn) dan zijzelf als het gaat om technologie.
Meer dan de helft van de ondervraagden (55 procent) stelt software-updates weleens uit.

“De wereld digitaliseert in rap tempo. Daardoor komt iedereen vroeg of laat op het punt waarop zijn digitale kennis verouderd is”, zegt Lars van Beek, technologiespecialist bij Microsoft Nederland. “En hoewel het gros van de Nederlanders het belangrijk vindt om digitaal bij te blijven, heeft bijna een kwart niet het gevoel te beschikken over up-to-date kennis als het gaat om technologie. Met Microsoft Sessies bieden we daarom een toegankelijke en eenvoudige manier om te leren hoe je het meeste uit je computer haalt en tegelijkertijd digitaal bijblijft.”

* Voor dit onderzoek ondervroeg marktonderzoeksbureau Panelwizard in opdracht van Microsoft 1.027 Nederlanders van achttien tot en met 55 jaar.

Soundbrenner Pulse Slimme Vibrerende Metronoom

92 procent bezoekers retailwebsites komt een eerste keer niet om te kopen