in

4,5 miljoen Nederlanders weten niet hoe je betrouwbaarheid webwinkel checkt

Onder het motto ‘Webshop onbekend? Zorg dat je ‘m scant!’ lanceert ConsuWijzer vandaag de nieuwe Online Shopscan die consumenten helpt om met meer zekerheid online te kopen. Uit onderzoek van ConsuWijzer naar het gedrag van online consumenten blijkt namelijk dat bijna 40% van de online shoppers in Nederland niet goed weet hoe je kunt controleren of een webwinkel betrouwbaar is.

 Zorgelijk, vindt ConsuWijzer, omdat circa 11,7 miljoen Nederlanders online winkelen. Ongeveer 1 op de 7 consumenten geven aan dat ze wel eens een probleem hebben ondervonden bij hun online aankoop. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: “Sommige problemen zijn gemakkelijk te voorkomen wanneer je de webshop vooraf op een aantal punten controleert. Vooral bij webwinkels die je nog niet kent, is dat belangrijk. Onze Online Shopscan helpt je om snel en makkelijk na te gaan met wie je zaken doet voordat je iets bestelt.”

Uitkomsten onderzoek online winkelen
Uit het onderzoek dat ConsuWijzer liet doen naar het gedrag van consumenten bij hun online aankopen, blijkt dat ze veel vertrouwen hebben in de Nederlandse webwinkels. Het kopen via internet is populair en gebeurt steeds vaker. Een ruime meerderheid koopt frequent online. 1 op de 4 zelfs eens per twee weken of vaker. Door consumenten die wel eens een probleem hebben ervaren, worden leveringsproblemen het meest genoemd. Met name bij dure aankopen en bij aankopen bij onbekende webwinkels letten consumenten extra op de betrouwbaarheid van de webwinkel. Hoe ze dat kunnen vaststellen, weten ze vaak niet. Ze letten meer op praktische zaken als bijkomende kosten, levertijd of betaalmogelijkheden dan dat ze de betrouwbaarheid van de webshop zelf checken. De Online Shopscan helpt consumenten te beoordelen of de webshop betrouwbaar is en verlaagt hiermee de drempel om bij onbekende webshops te kopen.

Hoe werkt de Shopscan?
De vernieuwde Online Shopscan helpt consumenten om ook andere zaken te controleren dan alleen de prijs. Aan de hand van vier eenvoudige stappen kunnen consumenten zich een oordeel vormen over het bedrijf achter de webwinkel. Zo kunnen consumenten met één simpele klik de ervaringen van andere consumenten met de webwinkel lezen of bij de Kamer van Koophandel nagaan of het bedrijf achter de webwinkel wel echt bestaat. Consumenten kunnen zo nog eenvoudiger en sneller zien met wie ze zaken doen.

Naar de Online ShopScan op ConsuWijzer.nl

Om de campagne ook op Facebook te promoten, lanceert ConsuWijzer tevens de Lucky-shop-game. Bij deze game mogen consumenten wèl op goed geluk door het bestelproces klikken. Hoe sneller ze klikken en hoe meer succesvolle aankopen ze doen, hoe hoger ze in de score van de Lucky shoppers van Nederland komen.

Naar de Lucky-shop-game op Facebook 

Meldingen bij ConsuWijzer over webwinkels
Het beeld dat uit het onderzoek komt, wordt bevestigd door de meldingen bij ConsuWijzer. In 2012 waren er voor het eerst meer meldingen over webwinkels dan over fysieke winkels. Meldingen over problemen rond de levering werden ook bij ConsuWijzer het vaakst genoemd.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok | NetPanel in opdracht van ConsuWijzer onder 973 respondenten van 18 jaar en ouder. De totale steekproef is representatief voor de Nederlander van 18 jaar en ouder op basis van geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Als steekproefkader is gebruik gemaakt van de NetPanel Adviesraad, het online accesspanel van Ruigrok | NetPanel. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 3 t/m 12 oktober 2012.

Smart As™ brengt braintainment op de PlayStation®Vita

Copaco voegt iiyama monitoren toe aan assortiment