in

Digitale videoconsumptie staat op de kaart, maar nog flink wat werk aan de VoD-winkel

De monitor VoD (Video on Demand) levert een unieke combinatie van marktcijfers en consumenteninzicht en geeft aan waar de kansen liggen op het gebied van “connected devices” en “Video on Demand”.

Het onderzoek toont onder meer aan dat de voorkeur voor het abonnementsmodel tweemaal groter is dan het huidige gebruik van abonnementsvormen. Daarnaast moet het bedieningsgemak optimaal zijn en moet de consument kunnen kiezen uit een ruim aanbod.
Toegang tot het internet waar en wanneer je maar wil, wordt steeds belangrijker. De grenzen vervagen: op steeds meer apparaten is het mogelijk verbinding te maken met het internet en het gebruik hiervan door consumenten wordt steeds diverser. Mobiel internet wordt inmiddels door veel consumenten gebruikt en alle traditionele apparaten moeten concurreren met nieuwe devices.
Ook op het gebied van content gaan de ontwikkelingen snel. De belangrijkste verschuiving vindt plaats van “bezit” naar “toegang”. Hierdoor verdwijnen de traditionele businessmodellen en worden entertainmentproducten steeds minder vaak per stuk verkocht. Dit betekent niet dat er minder wordt geconsumeerd, in tegendeel: we consumeren steeds meer.
Er zijn duidelijke overeenkomsten zichtbaar tussen de boeken-, muziek-, film- en gamemarkt: de digitale consumptie neemt steeds grotere vormen aan en de barrières om te kunnen consumeren worden steeds kleiner. De omzet binnen de betaalde VoD-markt bedroeg in 2011 53 miljoen Euro. Weliswaar al een behoorlijke markt, maar er zit nog meer potentie in. De monitor “Video on Demand” – een gezamenlijk initiatief van GfK Retail and Technology en Intomart GfK – toont aan dat er voor aanbieders nog veel kansen liggen die tot nu toe onvoldoende benut worden.
“Mind the GAP” luidt het advies. GAP staat voor gemak, aanbod en prijs. Alleen als aanbieders deze drie elementen op orde hebben zijn consumenten bereid er vol voor te gaan.Gemak begint uiteraard bij bekendheid met video on demand überhaupt, die laat nu te wensen over. De helft van de mensen die mogelijkheid heeft tot het gebruik van internet op hun televisie, geeft aan dat het bedieningsgemak van de afstandsbediening een afknapper is.
Ook blijkt uit het onderzoek dat de uitleg op de winkelvloer nog onvoldoende is. Voor consumenten moet de toegang tot het aanbod laagdrempelig worden gemaakt. Als ze het in eerste instantie niet goed kunnen vinden, dan zullen ze waarschijnlijk ook geen tweede keer meer zoeken naar aanbod via dezelfde portal.
13% van de mensen die nog geen VoD kijken en dit ook niet verwachten te doen, geven aan dat ze het aanbod niet aantrekkelijk vinden. Met andere woorden: een behoorlijk grote groep weet wel wat het aanbod is, maar geeft dit op als reden om juist geen VoD te kijken. Daarnaast vindt gemiddeld iets meer dan de helft van de huidige kijkers van VoD het aanbod goed. Hier zit dus ook duidelijk ruimte voor verbetering.
Over de prijsstelling is men gemiddeld het minst tevreden. Veruit de meeste consumenten betalen nu per aflevering of per film en minder dan 10% via een abonnementsmodel. De voorkeur voor betalen via een abonnementsmodel ligt echter twee keer zo hoog. Hier ligt dus ook nog een goede kans voor aanbieders.
In de monitor “Video on Demand” hebben Intomart GfK en GfK Retail and Technology de handen ineen geslagen en dit thema vanuit de marktcijfers en consumentenonderzoek uitgebreid onderzocht. In het onderzoek worden de actuele verkoopcijfers en forecasts van de electronica- en entertainmentmarkten getoond: dus hoe staan deze markten er momenteel voor en wat zijn de verwachte ontwikkelingen? Zowel als het gaat om het fysiske product als digitaal?
Daarnaast biedt het aanvullende consumentenonderzoek dieper inzicht in het gebruik van “connected devices” (apparaten die verbinding met het internet kunnen maken) en Video on Demand. Het onderzoek geeft onder meer antwoord op de vragen: wie zijn de gebruikers van Video on Demand / internet per apparaat, wat vinden ze van het aanbod, wat is hun kijk- en koopgedrag en wat zijn voor de mensen die nu nog geen Video on Demand gebruiken de redenen om dat nog niet te doen?
Het 80 pagina’s tellende rapport geeft een uitgebreid inzicht in deze dynamische markt en is te bestellen via GfK Retail and Technology of Intomart GfK.

Nieuwe trailer onthuld van God of War: Ascension™

Stijlvol vormgegeven Hi-Fi systeem van Sony met dock voor iPhone, iPod en iPad