in

Veel vragen webwinkels over nieuwe cookieregels

Thuiswinkel.org komt met ‘cookiecare’ voor webwinkeliers

Thuiswinkel.org, de belangenorganisatie voor webwinkels, wordt overstelpt met vragen van webwinkeliers over de nieuwe cookieregels die op 5 juni van kracht gingen. De belangenvereniging biedt daarom vanaf vandaag ‘cookiecare’ aan; advies op maat voor iedere webwinkel. Op www.cookiewet.nl is alle relevante informatie beschikbaar.
Naast ‘cookiecare’ heeft Thuiswinkel.org een beslisboom ontwikkeld. Door de vragen te beantwoorden krijgen webwinkels adviezen over wat ze moeten doen om aan de regels te voldoen. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “De nieuwe regelgeving is zeer complex en pakt voor vrijwel iedere webshop anders uit. We krijgen er enorm veel vragen over.”
Toestemming en informeren
Cookies zijn bestanden die op de computer of andere apparatuur van de consument worden gezet en kunnen diverse functies hebben. Sommige cookies zijn noodzakelijk om bijvoorbeeld een aankoop mogelijk te maken. Andere cookies worden gebruikt om het surfgedrag van klanten te volgen. Volgens de nieuwe regels moeten eigenaren van websites in veel gevallen toestemming vragen om cookies of andere bestanden te plaatsen. Ook moeten ze de consument informeren over de functies ervan.
Strengste wetgeving  van Europa
Wijnand Jongen: “Nederland heeft sinds deze maand, met de nieuwe Telecommunicatiewet, de strengste wetgeving van Europa met betrekking tot cookies. Wij hebben ons altijd tegen deze ’koppositie’ verzet. Privacy vinden ook wij heel belangrijk, maar deze regels zijn slecht voor de concurrentiepositie van Nederlandse webwinkels en ook niet per se goed voor de consument. Veel cookies zijn namelijk zeer zinvol om de dienstverlening voor de klant te kunnen verbeteren.”
Veel kosten door aanpassingen
Uit de eerste signalen van webwinkels blijkt dat de nieuwe cookieregels veel kosten voor webwinkels met zich meebrengen vanwege de technische aanpassingen die moeten worden gedaan. Daarmee zorgt de nieuwe regelgeving voor administratieve lasten. Wijnand Jongen: “Denk alleen al aan de tijd die webwinkels moeten steken in het aanpassen van hun website. Dat is in veel gevallen behoorlijk ingrijpend. Bovendien moeten webwinkeliers zich echt verdiepen in de materie. Iedereen, ook heel kleine bedrijven, moet in kaart brengen welke cookies hij gebruikt, welke regels voor welke cookie gelden en of er wat veranderd moet worden. Vaak kan men dat niet zelf, dus worden forse kosten gemaakt.”
Webwinkels moeten zich houden aan de regels
Ondanks de strengere regels vindt Thuiswinkel.org het van het grootste belang dat webwinkels zich houden aan de regels. Wijnand Jongen: “Zeker als het gaat om onze leden. Webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg houden zich aan alle wet- en regelgeving, dus ook aan wetten waar we niet blij mee zijn. De wetten zijn tenslotte tot stand gekomen door middel van een democratisch proces. Uiteindelijk gaat het om het vertrouwen dat de consument heeft in online kopen.”
Beslisboom en cookiecare
Vandaar dat Thuiswinkel.org de beslisboom heeft ontwikkeld en in samenwerking met ICTRecht ‘cookiecare’ aanbiedt. “Voor onze leden is er op het ledennet nog een extra tool beschikbaar, waarmee ze nog makkelijker door de regelgeving worden geloodst. Op die manier hopen wij dat webwinkels goede oplossingen weten te vinden en zo min mogelijk kosten hoeven te maken.”

Superscherpe pixels van Apple

Heeft u de enquête al ingevuld? Doe het vandaag nog en win!