Dit stellen Peter Sprenger en Niek Boogaard in de nieuwe editie van RetailTrends. Het opbouwen van die nieuwe contactmomenten met consumenten moeten volgens het duo zowel gericht zijn op de thuissituatie als op het winkelen zelf.
Het tweetal stelt dat er diverse mogelijkheden zijn voor het digitale klantcontact van fysieke winkels. Als voorbeeld noemen ze de QR-technologie. Die is niet alleen interessant voor aankopen, maar ook voor de vindbaarheid van winkels. Een andere mogelijkheid is location based marketing. Een voorbeeld hiervan is een winkelcentrum waarbij de bezoeker op één digitale plek terecht kan voor alle aanbiedingen. “Op dit terrein valt in Nederland veel te winnen voor retailers en vastgoedbeheerders.”
Ook het via de smartphone herkennen van trouwe klanten die de winkel binnenkomen, biedt interessante mogelijkheden. Voorts zijn social media een stukje van de puzzel om de band tussen winkelier en klant te versterken. Sprenger en Boogaard menen dat het grootste struikelblok voor retailers om gebruik te maken van de mogelijkheden, het ontbreken van praktische kennis is. Ze pleiten ervoor dat winkeliers op collectief niveau wegwijs worden gemaakt in deze materie. Dit kan bijvoorbeeld door het opzetten van educatieve programma’s.
De vastgoedbeheerder of het management van een winkelcentrum kan hierbij een faciliterende rol spelen of winkeliers moeten zich hiervoor verenigingen. “Een individuele retailer is te klein om rimpels in de vijver te veroorzaken.” Afwachten is in ieder geval geen optie meer, want dan gaan retailers straks kopje onder. Het complete artikel ‘Retailers moeten voorsprong creëren bij digitale consument’ is te lezen in RetailTrends 9. Klik hier voor meer informatie.
Bron : RetailTrends