in

Directeur niet volledig tevreden, ondanks recordomzet

De EET Group is de grootste distributeur van surveillancetoepassingen, spareparts en accessoires voor computers, printers, tablets en telefoons binnen Europa.

Het bedrijf, met hoofdkantoor in Birkerød en logistiek centrum in Ballerup, is met 31 verkoopkantoren werkzaam in 26 landen, telt bijna 500 medewerkers en bedient meer dan 40.000 klanten.

Het recentelijk gepubliceerd financieel overzicht 2013 van de EET Group laat een recordwinst zien op bedrijfsresultaat, en groei in zowel omzet als winst (EBITA). Ondanks moeilijke marktomstandigheden binnen de IT- en consumentenelectronica is de Group erin geslaagd voor het twaalfde jaar op rij de resultaten te verbeteren – het beste resultaat neer te zetten in het 27-jarig bestaan van de Group. En toch is de directeur niet volledig tevreden.

De kernactiviteiten richten zich op vier belangrijke terreinen:
Onderdelen en accessoires voor computers, printers, tablets en mobiele telefoons, Home Entertainment & Lifestyle Electronica, Surveillance & Security en POS & Auto-ID. Het bedrijf verkoopt een lange lijst aan topmerken binnen deze kerngebieden, en binnen het assortiment van de EET Group staat dat voor 500 verschillende merken en meer dan 600.000 artikelnummers.

EET Group 2013:
Netto omzet: EUR 210.9 miljoen (2012: EUR 191.3 miljoen)
EBITA: EUR 14.6 miljoen (2012: EUR 14.5 miljoen)
Vermogen: EUR 42.1 miljoen (2012: EUR 40 miljoen)

De winst spreekt voor zich
Met een netto omzet van onder de DKK 1,6 miljard en een winst uit operationele activiteiten (EBITA) van DKK 109 miljoen, heeft de EET Group in 2013 opnieuw groei weten te behalen in zowel omzet als winst. De omzetgroei is deels het gevolg van acquisities en deels van autonome groei in een bijzonder moeilijke markt op het gebied van IT-producten en consumentenelectronica.
Het resultaat toelichtend, zegt John Thomas, Group CEO: “De winst spreekt voor zich. Voor het twaalfde jaar op rij zijn onze bedrijfsopbrengsten gegroeid, wat gezien de marktomstandigheden als bevredigend mag worden beschouwd. Dat gezegd hebbende, moet ik toegeven dat ik op een beter resultaat gehoopt had dan DKK 109 miljoen. Wij hebben ons productportfolio de laatste jaren aanzienlijk ontwikkeld, en tegelijkertijd stevig geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe business areas en concepten, maar dit moet zich nog gaan vertalen naar het niveau dat ik graag zou zien. Daarom noem ik ons financieel jaaroverzicht acceptabel, maar met ruimte voor verbetering.”

Acquisities in 2013
In maart 2013 heeft de EET Group de activiteiten “Digital TV” en “Living” van het Deense Kjaerulff 1 overgenomen, om het portfolio op het gebied van Home Entertainment & Lifestyle Electronica, één van de vier kernactiviteiten, te versterken. In September 2013 werden de activiteiten van de Oostenrijkse kabeldistributeur Kaminek overgenomen, en in December 2013 nam het een meerderheidsbelang in Clint ApS, een Deens producent van digitale A/V producten.

Winnen in een lastige markt
“Ons succes in de markt is toe te schrijven aan meerdere factoren,” zegt Group COO Claus Ring. “Onze focus ligt op het creëren van waarde voor onze klanten, en dat doen wij door het beste ‘one stop shop’ concept in de industrie bieden, met waarschijnlijk de beste productbeschikbaarheid binnen onze business in Europa. Daarnaast houden wij voortdurend de focus op het optimaliseren van processen ten behoeve van onze klanten, bijvoorbeeld middels e-trading, een aantal unieke salestools en bovenal onze vakbekwame medewerkers, die winkelen bij EET tot een positieve beleving maken. Het klinkt simpel, maar het vraagt elke dag opnieuw om focus.”
De laatste jaren houdt de EET Group jaarlijks een internationaal traineeprogramma voor jonge kandidaten vanuit heel Europa, aan wie gericht training wordt aangeboden in EET’s kernactiviteiten. Het programma heeft tot doel dat de Group, ondanks de snelle groei, als organisatie de beste skills in de markt heeft en daarmee de best mogelijk service kan blijven bieden.
Uit analyses over de afgelopen jaren blijkt dat de EET Group tot de topbedrijven behoort wanneer het gaat om het aanbieden van banen.
In 2013 heeft de EET Group nieuwe vestigingen geopend in een aantal Oost-Europese landen, waaronder de Baltische staten, Hongarije en Roemenië. Daarmee heeft de Group nu verkoopkantoren in 31 landen van de EMEA (Europa, Midden-Oosten & Afrika). Met lokale kantoren wordt fabrikanten tegemoet gekomen, omdat zij graag lokale distributie zien. Makkelijk gezegd: distributeurs zijn bij voorkeur internationaal, maar opereren nationaal. Dit was één van de redenen waarom, bijvoorbeeld, Sony in 2013 voor EET koos voor de distributie binnen Europa.

Enorme groeipotentie
CEO John Thomas heeft geen plannen om het rustiger aan te doen. Niet in tempo, ambities of verwachtingen voor het resultaat van dit jaar. “We hebben nog altijd veel gebieden met groeipotentie. Zo hebben wij in de afgelopen jaren een aantal nieuwe afdelingen geïntroduceerd die nog een beperkt marktaandeel hebben. Dat geeft ze aanzienlijke groeipotentie. Zeker in ‘Surveillance & Security’ en ‘PoS & Auto ID’ hebben we behoorlijk ambitieuze verwachtingen qua groei. Beide business area’s kenden al een grote ontwikkeling in 2013 en ik weet zeker dat deze zich doorzet.”
Gevraagd naar of er verdere acquisities in het verschiet zijn, antwoordt CEO John Thomas: “Wij hebben meer dan 20 overnames gerealiseerd gedurende mijn tijd als directeur, waarvan de laatste in januari 2014, toen wij investeerden in de Britse distributeur EAF Supply Chain met 80 medewerkers. Wij mikken op 2 à 3 acquisities per jaar, zoals we in 2013 deden. Maar het belangrijkste is dat we voldoende organische groei blijven kennen dat het de groei van de markt overtreft – en dat betekent dat we elke dag ons marktaandeel moeten vergroten.”
Tenslotte beantwoordt de CEO waar de groeilimiet ligt: “Twee jaar geleden verkondigden wij dat we binnen een paar jaar een omzet van 1,5 miljard DKK zouden halen, en daar zijn we nu overheen. Ons volgende doel ligt op 2 miljard. Maar dit is eerder een stempelpost op de route naar de 3 miljard, aangezien er nog altijd veel onbenut potentieel is – zowel in de markt als in ons bedrijf. Een precies antwoord kan ik dus niet geven.”

About EET Group
EET Group is Europe’s leading distributor within: Computer & Printer parts, Home Entertainment & Lifestyle Electronics, Surveillance & Security and Point of Sale & Digital Signage.
EET Group was founded in 1986, and is today represented with 31 sales offices in 26 countries across Europe and Africa under the commercial name EET Europarts.
EET Group represents a wide range of leading brands including: HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Acer, Lenovo, Axis, Synology, IQeye, Samsung, Ernitec, Sony, Milestone, Sling Media, B&O PLAY, MicroBattery, MicroMemory, MicroLamp, MicroStorage, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, estuff, Sandberg, Garmin, Jawbone, Kensington, Libratone, Loewe and many more.
EET Group is situated in Birkerød just north of Copenhagen and is the parent company of all EET Europarts sales entities. As such EET Group is the backbone of the organisation and provides all back office functions within: Corporate Management, Finance, Marketing, IT, WEB- and ERP-development, Logistics, Product Management and Procurement.
The group employs approximately 500 employees, served more than 40,000 dealers and handled more than 750,000 deliveries in 2012.

Internet groter voor adverteerders dan televisie

Flinke loondaling voor ICT’er in 2013