in

Tips voor succesvollere online telecom-advertenties

Consumenten stappen eerder over als ze een speciale aanbieding zien in een groene advertentie.

Rocket Fuel, een toonaangevend media-inkoopplatform voor geautomatiseerd online adverteren, heeft de sleutelfactoren bepaald die bijdragen aan het succes van online telecom-advertentiecampagnes. Het bedrijf analyseerde de gegevens van 111 telecomcampagnes uitgevoerd met Rocket Fuel tussen september 2013 en mei 2014 en stelde de vier belangrijkste succesfactoren samen. Groen leidt tot meer conversie.

De dominante kleur of achtergrondkleur van een telecom-advertentie heet een significante invloed op de prestaties. Vooral advertenties met een groene achtergrond beschikten vaak over de meeste conversie; 1,4 keer het gemiddelde. Na groene advertenties waren opeenvolgend advertenties met een witte of grijze achtergrond het succesvolst.

Vermeld speciale aanbiedingen EN prijzen
Telecomadvertenties met zowel speciale aanbiedingen als prijzen beschikten over 17% meer conversie dan gemiddeld. Advertenties met alleen prijzen hadden de laagste prestaties – met 73% minder conversie dan advertenties met zowel prijzen als aanbiedingen. Advertenties met specifieke tablets of telefoons hadden een conversie die 98% hoger lag.

“Controleer beschikbaarheid” is de beste call-to-action
Advertenties met de call-to-action ‘Controleer beschikbaarheid’ beschikten over de meeste conversie van de onderzochte advertenties. Deze lag 3,5 keer hoger dan andere call-to-actions. Ook call-to-actions zoals ‘Stap nu over’, ‘Begin hier’ en ‘Meer informatie’ beschikten over conversies die hoger lagen dan de categorienorm.

Animatie leidt tot betere resultaten
De conversie bij animated telecom-advertenties lag gemiddeld 84% hoger dan bij non-animated advertenties. De slogan van het merk tonen heeft ook een positief effect. Conversie bij advertenties met slogan ligt gemiddeld 45% hoger dan bij advertenties zonder motto.

Op basis van de onderzoeksresultaten heeft Rocket Fuel de volgende vier beste benaderingen voor effectieve online telecom-advertentiecampagnes opgesteld:

Groene achtergronden zijn het meest succesvol
Laat klanten de beschikbaarheid van het item rechtstreeks vanaf de advertentie controleren
Zorg ervoor dat zowel speciale aanbiedingen als prijsinformatie vermeld staan in de advertentie

Voeg animatie toe
Ernest Aberson, Country Manager Rocket Fuel Nederland, is van mening dat deze resultaten duiden op veranderende trends voor de telecommarkt. “Voorgaand onderzoek toonde aan dat consumenten het meest geïnteresseerd waren in de prijs. Nu willen we geld besparen, wat betekent dat promoties en speciale aanbiedingen net zo belangrijk zijn. Door animaties en een optie om beschikbaarheid te controleren toe te voegen, verwachten wij dat conversie en click-through voor telecom-advertenties zullen blijven toenemen.”

“Het is inspirerend om marketeers specifieke inzichten als deze te geven om hen te helpen succesvollere en effectievere advertentiecampagnes te ontwikkelen voor hun sector,” aldus Joel Christie, Client Strategy Director bij Rocket Fuel, “Deze trends maken het mogelijk voor onze sectorspecialisten om beter te begrijpen waar consumenten naar zoeken, en om deze kennis te gebruiken om onze cliënten te helpen nog betere resultaten te behalen op basis van onze eigen ervaringen en onderzoek.”

82 Procent gebruikers van spaarprogramma’s kent waarde punten niet

Mystery Shopper Sounddocks: welk merk adviseert de verkoper?