in

Vakantie zonder foto’s ondenkbaar voor Nederlander

Meer dan de helft van de Nederlanders maakt tastbare herinnering van vakantiefoto’s.

Twee derde van de Nederlanders kan niet zonder foto’s als aandenken aan de vakantie en vindt het belangrijk om vakantiekiekjes te maken. Slechts één op de tien Nederlanders geeft aan helemaal geen vakantiefoto’s te maken. Familie, natuur en het straatbeeld zijn de meest gefotografeerde onderwerpen. Meer dan de helft van de Nederlanders verwerkt zijn vakantiefoto’s in een tastbaar aandenken. Het maken van een fotoboek is de populairste manier om de vakantieherinneringen te verwerken (25%). Twee jaar geleden* lieten nog ruim zes op de tien Nederlanders hun vakantiefoto’s op de computer verstoffen, nu is dat nog maar vier op de tien.

Dit blijkt uit het jaarlijkse zomeronderzoek van Albelli, specialist in fotoproducten, onder ruim 1000 respondenten*. Met name vrouwen vinden het belangrijk om foto’s als herinnering te hebben. Zij laten deze dan ook minder vaak simpelweg op de computer staan dan mannen.

Tastbare herinnering
Ruim vijf op de tien Nederlanders besluiten na thuiskomst de digitale vakantiefoto’s om te zetten in tastbare herinneringen. Het maken van een fotoboek is hierbij veruit de populairste manier. Een kwart van de Nederlanders gaat aan de slag met een computerprogramma om online een boek te maken. Nog maar weinig mensen (5%) houden hun vakantieherinneringen levend door foto’s in een lijstje te stoppen. Het aan de muur hangen van een foto op canvas, plexiglas of aluminium wint in alle leeftijdsgroepen daarentegen aan populariteit. 14% gebruikt de digitale foto’s als screensaver op de computer of mobiel.

Selfies
Hoewel selfies tegenwoordig gemeengoed zijn, zijn deze amper op de vakantiefoto’s terug te vinden. Een zonsondergang of –opkomst en dieren kunnen op meer interesse rekenen. Als er selfies gemaakt worden, blijkt dat voornamelijk aan jongeren te zijn besteed.

“Voor veel Nederlanders is een fotoproduct met een afbeelding van de vakantie een goede manier om die leuke tijd opnieuw te beleven,” stelt Frederik van der Veen, Country Manager Nederland bij Albelli. “Steeds meer mensen zetten hun herinneringen om in een tastbaar product. Niet alleen door hun foto’s te bundelen in een fotoboek, maar ook door ze af te drukken op wanddecoratie of er een leuke agenda van te maken waar ze de rest van het jaar van genieten.”

* Uitgevoerd in samenwerking met Multiscope in juli 2014

De nieuwe NACON-productlijn voor computeraccessoires

Turtle Beach introduceert nieuwe consoleheadsets op Gamescom