in

Ranglijst meest waardevolle wereldwijde merken breekt alle records

Merken Apple en Google als eerste meer dan $100 miljard waard; totale merkwaarde van ‘s werelds 100 meest waardevolle merken voor het eerst meer dan $1,6 biljoen.

Merk Philips voor het eerst in zijn historie meer dan $10 miljard waard; een nieuw merkmanagementtijdperk is aangebroken; automerken domineren; Huawei onder de nieuwe binnenkomers en het eerste Chinese merk ooit in de lijst; Facebook grootste stijger ooit met groei in merkwaarde van 86%.

Interbrand maakt vandaag bekend dat Apple het meest waardevolle merk van 2014 is. Interbrand, ‘s werelds leidende merkenadviesbureau, publiceert jaarlijks het Best Global Brands rapport, waarin de merkwaarde van de 100 meest waardevolle merken ter wereld onderzocht wordt. Dit jaar heeft de lijst een recordwaarde van in totaal $1,6 biljoen, een stijging van 7% ten opzichte van het afgelopen jaar. Apple en Google zijn de eerste twee merken die een waarde van boven de $100 miljard behalen. Philips (#42; $10,3 miljard) passeert als eerste Nederlandse merk de 10-miljard dollar grens. Shell is het enige energiemerk op de ranglijst en toont een significante groei van 14% in merkwaarde. Het merk Heineken is nog steeds meer dan $4 miljard waard.

Apple blijft toonaangevend en Huawei debuteert als eerste Chinese merk ooit
Apple is met een merkwaarde van meer dan $118 miljard dollar het meest waardevolle merk ter wereld. Met een sprong van meer dan $20,5 miljard aan merkwaarde in één jaar toont het merk nogmaals aan hoe groot de rol is die het in het dagelijkse leven van consumenten veroverd heeft. Apple blijft met de lancering van nieuwe producten zoals de Apple Watch wereldwijd het nieuws domineren en heeft nieuwe experts aangetrokken om ook in de toekomst aan de hooggespannen verwachtingen van zijn doelgroepen te voldoen. Naast de aanhoudende dominantie van Apple is de opkomst van China als wereldspeler van formaat niet langer te ontkennen. “In een duidelijke evolutie van productiehaven naar broedplaats voor innovatie en commercieel succes zien wij nu voor het eerst een Chinees merk, namelijk Huawei, vertegenwoordigd in de Best Global Brands ranglijst met een merkwaarde van maar liefst $4,313 miljard”, aldus Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam.

Nederlandse merken
De lancering van een nieuwe merkpositionering van Philips in het najaar van 2013 is een sterk voorbeeld van een merk dat zich duidelijk nog sterker rondom zijn doelgroepen zal structureren. Patrick Stal: “Met de wereldwijde lancering van zijn vernieuwde merkidentiteit en merkstrategie heeft Philips een sterker fundament gelegd voor de consistentie, relevantie en authenticiteit van het merk voor de komende jaren”. De merkwaarde van het merk Philips stijgt dit jaar dan ook met 5% naar $10,264 miljard en is daarmee voor het eerst in zijn historie meer dan $10 miljard waard.
– Shell (#65; $6,3 miljard) – stijging merkwaarde +14% en gaat van # 73 naar #65 op de ranglijst.
– Heineken (#95; $4,2 miljard) – lichte daling -3% in merkwaarde en daalt 3 posities op de ranglijst.

Een nieuw merkmanagementtijdperk: ‘The age of you’
Patrick Stal: “Een nieuw tijdperk is aangebroken, waarin merkmanagement in toenemende mate gaat om het creëren van persoonlijke ervaringen door merken: ‘The age of you’. Het gaat om merken en ervaringen die rondom personen gebouwd worden en niet langer om hoe personen zich aanpassen aan een merk. Het draait om jou! We zijn niet langer op zoek naar merken met als primair doel om er ons mee te kunnen identificeren, zoals in de jaren tachtig en negentig, waarbij het vooral draaide om de zichtbaarheid van het logo en campagnes, of sterk merkgedreven ervaringen zoals in de afgelopen 10 jaar. De consument wil vandaag de dag juist ervaren welk merk zich aanpast aan ons en aansluit bij onze eigen ideeën en omgevingen. Coca-Cola met de gepersonaliseerde etiketten is een mooi eerste voorbeeld van het huidige tijdperk waarin doelgroepen een merk niet langer kiezen om wat het doet, maar om wat het voor hen doet en waarom.”

Nieuwe binnenkomers: DHL, Land Rover, FedEx, Huawei, Hugo Boss
DHL (#81, $5,085 miljard) debuteert in de Best Global Brands ranglijst van 2014. DHL is het eerste bedrijf in de logistieke sector geweest die het mogelijk maakte voor consumenten op eenvoudige wijze pakketten te traceren, met behulp van het Track and Trace systeem. Het succes van Land Rover (#91, $ 4,473 miljard) wordt met name gestimuleerd door de focus op innovatie, design en kwaliteit. Niet eerder in de geschiedenis van Land Rover werden zoveel auto’s door het merk verkocht. De Evoque heeft het merk toegankelijker gemaakt en niet eerder kende het merk zoveel zichtbaarheid op de wereldwijde wegen. Ook FedEx (#92, $4,414 miljard) werkt aan toenemende personalisatie van zijn diensten. De recent gelanceerde Delivery Manager maakt het voor klanten mogelijk het tijdstip waarop een pakket wordt geleverd zelf te bepalen. Huawei (#94, $4,313 miljard) is het eerste Chinese merk dat internationaal sterk genoeg presteert om op de Best Global Brands ranglijst te verschijnen. Huawei is ‘s werelds derde na grootste verkoper van smartphones en is goed op weg om binnen 3-5 jaar de nummer 2 te worden en een wereldwijd marktaandeel van 15% te behalen. Hugo Boss (#97, $4,143 miljard) staat al jaren bekend om zijn iconische modecollecties voor mannen. Recent heeft het merk met de aanstelling van ontwerper Jason Wu een duidelijke stap gezet om ook zijn damesdivisie te versterken.

Top 5 grootste stijgers in 2014: Facebook, Audi, Amazon, Volkswagen, Nissan
Automerken domineren dit jaar in de lijst van merken met de sterkste groei in merkwaarde. ‘s Werelds grootste socialmedianetwerk, Facebook, overtreft nog altijd ieders verwachting. Facebook is doorgegroeid van #52 naar #29 en de merkwaarde is maar liefst met 86% gestegen. Veelbelovende aanwinsten die de rol van dit merk in het leven van gebruikers de komende jaren verder zullen laten groeien, zijn de berichtendienst WhatsApp en de virtuelerealityheadset Oculus Rift. Een record voor Audi (#45, +27%): in 2013 verkocht het merk maar liefst 1,57 miljoen auto’s. Dit jaar is het recordaantal met 8,3% toegenomen. Amazon (#15, +25%) is op weg om ‘s werelds meest toegankelijke merk te worden. Het bedrijf blijft groeien en breidt zijn kernbusiness uit door middel van nieuwe diensten, waaronder Amazon Prime. Met 1 miljoen nieuwe inschrijvingen in slechts één week zette deze dienst een nieuw record neer. Van Volkswagen (#31, +23%) wordt door kenners voorspeld dat het merk in 2018 het best verkochte automerk ter wereld zal zijn. Op dit moment staat Volkswagen op een tweede plek, met Toyota als koploper. Nissan (#56, +23%) blijft indrukwekkende sprongen maken. Het merk is onder leiding van de Nederlandse merk- en marketingdirecteur Roel de Vries een nieuwe toekomst voor zichzelf aan het bouwen als innovatieve, spannende speler op een markt die in het middensegment door gelijkmatigheid wordt geteisterd.

Automerken domineren
Er zijn maar liefst 14 automerken vertegenwoordigd op de lijst. Audi (#45, +27%), Volkswagen (#31, + 23%) en Nissan (#56, +23%) zijn zowel de grootste stijgers binnen de sector als in het algemeen. Toyota (#8, +20%), Mercedes-Benz (#10, +8%) en BMW (#11, +7%) bekleden de hoogste posities binnen de ranglijst. Automerken buigen zich collectief over het toekomstbeeld van de branche en van de mobiliteitssector in het algemeen. De ontwikkeling van energiezuinige producten in combinatie met de integratie van ‘smart technology’ zorgt voor producten die steeds beter aansluiten op klantbehoeftes.

Nieuwe headsetlijn zorgt voor een betere concentratie en focus op de werkvloer

Topkwaliteit voor toptalent: de nieuwe Philips digitale muziekrecorder