in

ICTWaarborg lanceert inkoopvoorwaarden voor ICT-bedrijven

Brancheorganisatie ICTWaarborg heeft inkoopvoorwaarden voor ICT-bedrijven geintroduceerd. Tot nu toe moesten vooral de kleinere en middelgrote bedrijven in de ICT-sector het zonder dergelijke voorwaarden stellen.

Dat bracht voor de betrokkenen veel extra werk met zich mee, omdat zij hun wensen in dat geval zelf op een goede en zakelijke manier op papier moesten zien te verwoorden. En dat is niet iedereen gegeven. Met de introductie van de set Algemene Inkoopvoorwaarden ICT heeft ICTWaarborg die last nu van hun schouders genomen.

Je denkt ze niet meteen nodig te hebben, maar op een moment dat er zaken duidelijk afgesproken moeten worden is het toch fijn als je goede inkoopvoorwaarden bij de hand hebt. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je een website laat bouwen. Wil je de hosting daarvan later onderbrengen bij een andere partij dan bij de ontwerper, dan kun je geconfronteerd worden met het feit dat die zijn rechten op de website laat gelden en daar alleen tegen een forse vergoeding afstand van wil doen. Niemand wil in zo’n situatie terecht komen.

De inkoopvoorwaarden van ICTWaarborg zijn wat dat betreft een verzekering voor ieder bedrijf. Ze regelen de betalingscondities en de rechten en plichten als er zaken worden gedaan. Dat voorkomt problemen en geeft tegelijkertijd zekerheid.
Goede voorwaarden zijn hard nodig, aldus Sander Vale, voorzitter van ICTWaarborg. “Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel bleek dat vrijwel niemand in het Midden en Klein Bedrijf zijn inkoopvoorwaarden op orde heeft en dat een groot deel van de MKB’ers ze zelfs helemaal niet heeft. Wij vonden dat we daar wat aan moesten doen voor onze deelnemers.”
Volgens Vale zijn inkoopvoorwaarden geen regels waar alleen grote bedrijven wat aan hebben. Het zijn juist afspraken die ook een MKB’er redelijkerwijze kan voorleggen aan hun leveranciers om eventuele problemen te voorkomen. In dat verband noemt Vale ook de mediationregeling van ICTWaarborg. Deze houdt in dat de partijen bij een geschil veel minder geld kwijt zijn aan een oplossing, dan wanneer ze hun probleem moeten voorleggen aan een rechter.

Volop kansen voor retailer in december

145 miljoen euro minder offline aankopen deze feestdagen