in

IT bedrijf groeit in personeel, maar halveert in ruimte

ICT Consultancy bedrijf HappyCustomers is in personeel aan het groeien, maar verhuist naar een locatie in Huizen met de helft aan oppervlakte.

Dit is een bewuste keuze van managing director Erna Froon: ‘ Medewerkers worden aangespoord tot het creëren van de ideale balans tussen privé en werk, door thuiswerken te stimuleren. De bereikbaarheid met Wifi en de beschikbaarheid van documentatie middels de cloud is nog nooit zo goed geweest. De devices die uitgebracht worden, als laptops, tablets en smartphones laten het toe veel flexibeler om te gaan met werkplek en werktijden.’

Een sfeervol pand aan het water
Afgelopen vrijdag vond de verhuizing plaats naar het sfeervolle pand in Huizen, aan het water. Waar een combinatie van ronde tafels, kleine bureaus en ontspannen zithoeken gecreëerd is. Waar ruimte is voor ontspanning, maar ook de mogelijkheid om je even terug te trekken. Het pand bedraagt de helft van de oppervlakte ten opzichte van het oude pand. Op loopafstand van het kantoorpand vind je cafés en eettentjes om tijdens de lunch er even uit te zijn met je collega’s.

Erna Froon “toen we exact vijftien jaar geleden startten met HappyCustomers kozen we heel bewust voor een klein sfeervol pand. Relaties en medewerkers kwamen er graag. Ik nam me voor om nooit in een onpersoonlijk pand op een industrieterrein te vestigen”.

Het kleine sfeervolle pand werd al snel te klein om alle medewerkers te huisvesten en met het voornemen alles persoonlijk te houden werd gekozen voor de zolderverdieping van “het Arsenaal”, een statig, sfeervol pand van Jan Des Bouvrie.

Zelfsturende teams op vier locaties
De filosofie om met kleine zelfsturende teams te werken werd als snel onmogelijk met de snelle groei richting de 100 man in 2007. Daarom werd ervoor gekozen de teams op te splitsen in groepen van 25 man op vier locaties. Hoewel de panden niet de sfeer hadden van de eerdere locaties, bleef de persoonlijke sfeer op deze manier gehandhaafd.

Toch een industrieterrein?
Helaas sloeg in 2010 de crisis toe. De kantoormedewerkers kregen het zwaar. Het was erg lastig om de tegenslagen waar de gehele markt mee te maken had, op te vangen op dagen dat ze alleen op kantoor zaten. De oplossing leek simpel. In tijden van crisis maak je verstandige keuzes: om elkaar te kunnen steunen en kosten te besparen werd er gecentraliseerd. Er kwam één hoofdkantoor in Naarden, op een industrieterrein.

Erna Froon “hoewel ik altijd had gezegd dat ik dit niet wilde was het op dat moment de allerbeste keuze: ik merkte kort na de verhuizing al dat je samen veel meer aan kunt dan wanneer je alleen op kantoor zit. Iedereen zocht steun bij elkaar en de successen werden samen gevierd. Gelukkig zijn we ook in deze pittige tijd nooit geslonken, dat hebben we aan elkaar te danken”.

Nieuwe technieken voorzien in nieuwe behoeften
Inmiddels zijn we in een heel andere fase beland. Medewerkers willen graag een betere balans tussen werk en privé en werken daardoor vaker thuis, ze willen niet meer werken in kantoortuinen maar zich op hun gemak voelen op de werkvloer. Dit alles in combinatie met de aantrekkende economie heeft HappyCustomers doen besluiten weer terug te gaan naar de basis: één sfeervol pand waar medewerkers en relaties zich prettig en welkom voelen.

Vodafone staat op tegen cyberpesten

Online consumentenbestedingen groeien in het 1e halfjaar van 2015 met 18,4%