Die conclusie volgt uit een nl/websites/#onderzoek” target=”_blank”>onderzoek dat Telefoonboek.nl onder 100.000 ondernemingen heeft uitgevoerd. Van de in totaal 100.000 Nederlandse bedrijven die Telefoonboek.nl onderzocht, blijken er 52.425 over een website te beschikken. Een veel kleiner deel (ruim 15.000 ondernemers) heeft weliswaar een webdomein gereserveerd, maar doet daar verder niets mee. De overige 32.000 ondernemers zijn in het online landschap volslagen afwezig, laat onderzoeker Ronny Oonk van de organisatie weten. Ze hebben geen eigen website.
Voor haar onderzoek heeft Telefoonboek.nl een dataset van 100.000 ondernemers gebruikt. “Dat zijn niet zomaar ondernemingen, maar bedrijven waarvan de gegevens zijn gecontroleerd en aangevuld door ondernemers zelf”, zegt Oonk. “Bovendien vindt er een controle van de domeinnaam plaats door onze medewerkers, waarmee de betrouwbaarheid dubbel is gewaarborgd.”
Met name ondernemers in de traditionele branches lijken volgens het onderzoek van Telefoonboek.nl online af te haken. Van bedrijven in de markthandel beschikt slechts 21 procent over een website, in de timmerwerksector ligt dat percentage op 27 procent en in de bouw op 28 procent. Relatief hoog daarentegen scoren dienstverlenende bedrijven. Psychologen doen het met een gemiddelde online presentie van 81 procent bovengemiddeld goed, evenals coaches (78 procent) en fysiotherapeuten (73 procent).
Dat aanwezigheid op internet voor bedrijven van belang is, laten de resultaten zien van een enquête die Telefoonboek.nl afgelopen weken onder ruim 5.000 mensen hield. “Van de ondervraagden geeft 40 procent aan dat ze een bedrijfswebsite bezoeken om informatie in te winnen over de specifieke onderneming, en 25 procent wil geïnformeerd worden over geleverde producten of diensten.”
De resultaten uit het onderzoek van Telefoonboek.nl zijn opmerkelijk te noemen, omdat ze in pertinente tegenspraak lijken met het beeld dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de presentie van het Nederlandse bedrijfsleven op internet schetst. In 2015 zou 90 procent van de bedrijven met tien of meer werknemers een eigen website hebben, aldus een rapport dat de instantie eind vorig jaar uitgaf.
“Tamelijk irrelevant”, noemt Oonk dat CBS-rapport. “De bedrijfscategorie die hierin is onderzocht – bedrijven vanaf tien werknemers – beslaat een krappe 4 procent van het totale Nederlandse bedrijfsleven. Verreweg de meeste ondernemingen – 1,4 miljoen – tellen minder dan tien werknemers en juist deze groep is online matig aanwezig. Met dit onderzoek wekt het CBS de suggestie dat ons bedrijfsleven online hoge ogen gooit, terwijl onze resultaten een tegenovergesteld beeld laten zien: bedrijven laten het massaal afweten.”
Woordvoerder Dick ter Steege van het CBS vindt dat er van een vertekend beeld helemaal geen sprake is. “We hebben een duidelijk kader aan ons onderzoek meegegeven, door te benoemen dat het om bedrijven vanaf tien personen gaat.” En irrelevant vindt hij het CBS-onderzoek evenmin. “Binnen andere EU-landen wordt dezelfde categorie bedrijven onderzocht, waardoor onze cijfers internationaal te vergelijken zijn.”
Jasper van den Bovenkamp