Om inzichtelijk te maken wat precies de verhouding is tussen conversies via de telefoon en via het web, heeft AdCalls – een start-up gespecialiseerd in call tracking – de campagneresultaten van een representatief aantal opdrachtgevers geanalyseerd. Hierbij verrijkt AdCalls de metingen van Google AdWords- en Analytics met calltracking-statistieken. Uit deze feitelijke analyse blijkt dat maar liefst 71% van de conversies via de telefoon binnenkomt en 29% via het web. Deze resultaten sluiten aan bij eerdere berichtgeving van Google dat 70% van de mobiele zoekopdrachten in een telefonische oproep resulteert. “Dat er zoveel conversies via telefoon binnenkomen, is een belangrijk gegeven voor marketeers die dagelijks bezig zijn hun campagnes te optimaliseren”, aldus Jeffrey Verhoek van AdCalls.
Call tracking noodzakelijk
Willem Blom, directeur en oprichter van onlinemarketing-bureau Expand Online, vindt de cijfers veelzeggend: “Om een compleet beeld te krijgen van de totale opbrengst van een campagne is het meten van telefonisch contact onmisbaar. Echter, ik denk dat veel marketeers niet op de hoogte zijn van het hoge aantal telefonische conversies. Alleen onlineconversie-tracking is gewoonweg niet voldoende om het resultaat van je campagne te meten”, aldus Blom.