Als het wetsvoorstel er door heen komt, komt er een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Op Kieskeurig.nl staan duizenden consumentenreviews die handmatig worden gecontroleerd op betrouwbaarheid. “Kieskeurig.nl biedt de consument onafhankelijke, eerlijke en betrouwbare informatie. Dit is de enige manier om de consument ook echt te kunnen helpen bij het doen van een aankoop. Nepreviews zijn daarom ook een doorn in het oog voor ons. Helaas zien we geregeld dat er wordt geprobeerd om valse reviews achter te laten. Ons team van moderators heeft diverse middelen om deze reviews te onderscheppen, zodat deze reviews niet online komen te staan”, aldus Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager bij Kieskeurig.nl.
Zoekresultaten
Op Kieskeurig.nl staan binnen verschillende productgroepen duizenden producten online. In de manier waarop de producten gerangschikt staan, is Kieskeurig.nl naar de bezoeker altijd heel duidelijk. Kuiper: “De populairste producten (waar andere bezoekers het meest op hebben geklikt), staan bovenaan de pagina. Daarnaast kan de bezoeker deze sortering zelf aanpassen op basis van reviewcijfer of prijs.”
Het is nog te vaak onduidelijk voor de consument waar hij/zij het product daadwerkelijk koopt
Dat er bij webshops verplicht moet worden aangegeven dat er betaalde reclame in de getoonde zoekresultaten staat, juicht Kieskeurig.nl toe: “Kieskeurig.nl heeft de verplichting om als onafhankelijke vergelijksite altijd eerlijk en open te zijn naar de bezoekers. Wanneer we dit niet doen, tast dit direct onze geloofwaardigheid aan. Daarom is het op Kieskeurig.nl als webshop bijvoorbeeld niet mogelijk om te betalen voor een hogere positie op de pagina waar de productprijzen per webshop worden getoond. Daarnaast geven wij het nu al duidelijk aan als er betaalde reclame tussen de zoekresultaten staat. Het is goed dat webwinkels deze verplichting ook krijgen, zodat de consumenten die wij richting de webwinkels doorsturen ook daar eerlijk en goed worden geholpen.”
Levering en retourneren
Het probleem waar de verantwoordelijkheid ligt bij de levering en het afhandelen van retourzendingen, ziet Kieskeurig.nl regelmatig terugkomen in de reviews.
Kuiper: “Het is nog te vaak onduidelijk voor de consument waar hij/zij het product daadwerkelijk koopt. Je ziet bij problemen dan ook dat de consument in sommige gevallen niet wordt geholpen door het platform zelf, maar wordt doorgestuurd naar de daadwerkelijke verkoper van het product.. Dit wekt frustratie op bij de consument, wat weer kan resulteren in een slechte review voor het betreffende platform. De bepaling in het wetsvoorstel die er voor moet zorgen dat dit vooraf duidelijk wordt gemaakt, zou deze frustratie in de meeste gevallen voor de consument weg moeten nemen.”
Reacties
Loading…