in

‘Consumenten willen vanuit milieu-oogpunt best langer wachten op hun bestelling’

Dit is een expertquote van Pieter Van den Broecke, Managing Director Nederland, België en Duitsland, Manhattan Associates.

U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Albert Heijn kopieert Picnic bij bezorgen – Emerce

Supermarktketens houden meer rekening met de CO2-impact door bezorgmomenten van klanten in dezelfde buurt te combineren. Dit is een goed voorbeeld van hoe retailers met een webshop hun bedrijfsvoering kunnen verduurzamen. Toch kunnen ze meer doen. Uit onderzoek van Manhattan blijkt dat consumenten best langer willen wachten op een bestelling als dat het milieu ten goede komt. Webshops moeten hierop inspelen door proactief de duurzaamste bezorgoptie aan te bieden op hun site.

Een van de mogelijkheden om te verduurzamen is door bestellingen niet onmiddellijk de deur uit te doen, maar enkele dagen te wachten. Zodat een bezorger bijvoorbeeld meerdere bezorgingen in hetzelfde gebied kan combineren. Webshops kunnen op hun site meerdere bezorgopties aanbieden en daarbij duidelijk aangeven welk van die opties de meest duurzame is. Daar staan Nederlanders ook voor open, blijkt uit ons onderzoek: zo’n 58 procent van de Nederlanders wil dat webshops hen actief informeren over de meest duurzame bezorgoptie. Helaas is er nog werk aan de winkel, want amper 34 procent gelooft dat bedrijven hier vandaag al duidelijk genoeg over communiceren.

Veel webshops zetten nog steeds alles op alles om een bestelling de volgende dag al tot bij de klant te krijgen. En dat is nergens voor nodig: slechts 13 procent van de Nederlandse consumenten verwacht zo’n instant service. Meer dan een kwart (27 procent) vindt het niet erg om drie tot vijf dagen op een bestelling te moeten wachten. Van een bijna even groot deel (26 procent) mag het gerust langer dan vijf dagen duren.

Voor webshops biedt dit een gelegenheid om de vraag naar duurzaamheid om te zetten in commercieel voordeel. Als je klanten genoeg bezorgopties geeft en duidelijk laat weten waarom het interessanter is om een product pas enkele dagen later te leveren, zal je bestellingen eenvoudiger kunnen combineren, zoals sommige supermarktketens dat nu doen. Dat verlaagt de kosten van een verzending en je toont klanten bovendien dat je actief bezig bent met duurzaamheid en het verkleinen van je ecologische voetafdruk.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

KPN gaat NVIDIA GeForce NOW cloud gaming bundelen voor SuperFiber- en 5G-klanten

D-Link onthult 2K QHD wifi-camera’s voor binnen en buiten met ingebouwde AI