Als onderdeel van Sony’s langdurige inzet voor duurzaamheid – binnen het wereldwijde milieuprogramma Road to Zero – worden gerecyclede tv-onderdelen nu verwerkt in SORPLAS™ voor BRAVIA-tv-onderdelen, om de milieu-impact gedurende de hele levenscyclus te verkleinen.
Sony heeft een innovatieve vorm van recycling ontwikkeld: “Material-to-Material recycling”. Hierbij wordt kunststof uit de achterkanten van afgedankte tv’s hergebruikt in nieuwe BRAVIA-modellen, met behulp van SORPLAS™ – Sony’s vlamvertragende gerecyclede kunststof. Door dit proceswordt plastic afval via gespecialiseerde inzamellocaties omgezet in hoogwaardige onderdelen, zonder concessies te doen aan design of duurzaamheid. Deze duurzame innovatie wordt voor het eerst toegepast bij het 65 inch-model van de 4K OLED BRAVIA 8, dat wereldwijd op de markt komt in 2025.
De achterkanten van afgedankte tv’s bestaan uit verschillende soorten kunststof, wat hergebruik in nieuwe producten moeilijk maakte vanwege verschillen in stevigheid en textuur. Om dit te doorbreken, werkte het BRAVIA-designteam samen met Sony Semiconductor Solutions Corporation – de ontwikkelaar van SORPLAS™. Samen ontwikkelden zij geavanceerde sorteertechnologie en slimme mengmethodes, speciaal afgestemd op hergebruik in tv’s. Dankzij deze innovatie kunnen nu specifieke kunststoffen uit oude tv-behuizingen – van elk merk – worden geselecteerd en deels opnieuw worden gebruikt als grondstof. Het resultaat? Gerecyclede materialen van dezelfde hoge kwaliteit als traditioneel SORPLAS™.
In de toekomst streeft Sony ernaar om volledige “closed-loop recycling” te realiseren (een volledig circulair proces waarbij afgedankte producten worden hergebruikt als grondstof voor nieuwe producten) door achterkanten gemaakt van SORPLAS™ terug te winnen en opnieuw te gebruiken.
Sony heeft ook slimmere energiebesparende functies geïntroduceerd in de nieuwste BRAVIA-tv’s. Met het Eco Dashboard kunnen gebruikers op een intuïtieve manier hun energie-instellingen op één plek bekijken en beheren. Door de aanbevolen energiebesparende instellingen te activeren, kunnen gebruikers het stroomverbruik met ongeveer 38% verlagen ten opzichte van de standaardinstellingen bij aankoop.
Daarnaast passen BRAVIA-tv’s met de functie Ambient Light Sensing, die via het Eco Dashboard is ingeschakeld, automatisch de schermhelderheid aan op basis van de lichtomstandigheden in de ruimte – voor optimale kijkcomfort én een zo laag mogelijk energieverbruik.
Deze verbeteringen laten zien dat Sony zich breder inzet voor duurzame innovatie in producten, verpakkingen en bedrijfsprocessen. Naast tv’s werkt Sony ook hard aan het Road to Zero-doel: een volledig milieuvriendelijke waardeketen bereiken tegen 2050.
Sony neemt ook maatregelen om het transport en de logistiek van producten te optimaliseren, het gebruik van plastic verpakkingen te verminderen en hernieuwbare energie toe te passen in de productieprocessen — allemaal terwijl de hoge prestaties en beeldkwaliteit behouden blijven waar BRAVIA om bekend staat.
Op Wereldmilieudag benadrukt Sony opnieuw dat entertainment en milieubewustzijn hand in hand kunnen gaan, en wil het consumenten in staat stellen betere keuzes voor de planeet te maken zonder in te leveren op beleving.
Reacties
Loading…