Verschillende webwinkels gaan speciaal ontwikkelde stickers op producten plakken of labels aan producten bevestigen, waardoor het kopen-dragen/gebruiken-terugsturen niet meer mogelijk wordt. “Vooral bij luxe producten zien onze leden nog te vaak dat ze gedragen worden en vervolgens worden geretourneerd. Met deze stickers en labels is dat niet meer mogelijk”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.
Het initiatief van het retourvignet komt vanuit de sector om het misbruik tegen te gaan en wordt mede mogelijk gemaakt door Thuiswinkel.org. “Als de sticker of het label verwijderd is, leidt dit direct tot een waardevermindering. Het is namelijk niet nodig voor het passen of beoordelen om de sticker of het label te verwijderen”, zegt Ten Ham.
ls de sticker of het label verwijderd is, leidt dit direct tot een waardevermindering
Het doel van het retourvignet is dat consumenten bewuster omgaan met hun online aankopen, dat misbruik van het herroepingsrecht tegen wordt gegaan en tegelijkertijd dat het aantal retouren wordt teruggedrongen. “Iets online kopen waarvan je weet dat je het maar één keer gaat dragen of gebruiken om het vervolgens te retourneren, is slecht voor het product, slecht voor het milieu, slecht voor de verkoper en slecht voor de sector. Dit vignet gaat helpen in het terugdringen van deze koopgewoonte. De pilot sluit naadloos aan bij de diverse activiteiten die Thuiswinkel.org onderneemt om haar leden verder te helpen en om de hoeveelheid retouren te verminderen en de waarde van de retouren zo hoog mogelijk te houden. We zien veel mogelijkheden in deze samenwerking”, besluit Ten Ham.
Waardevermindering doorberekend
“Het retourvignet bestaat uit een serie producten, zoals een gepatenteerde sticker dat verandert als het van een product afgetrokken wordt en een tag met label in verschillende groottes dat niet opnieuw vastgemaakt kan worden. Een normaal label of kaartje kun je soms verstoppen of er opnieuw aanhangen. Deze producten laten heel duidelijk zien dat ze verwijderd zijn geweest”, legt Hilko Hooijer van Retourvignet® uit. “Retourneren kan dan nog steeds binnen de herroepingstermijn, maar er wordt dan wel waardevermindering in rekening gebracht bij de consument.”
Het terugdringen van retouren is ook een onderwerp dat onderzocht wordt in onderzoeksprogramma ShoppingTomorrow. Uit die onderzoeken zijn aanbevelingen voor webwinkels, consumenten en overheid gekomen. Zo gaat Thuiswinkel.org op verzoek van de overheid communicatierichtlijnen opstellen om bewustwording rond retouren te krijgen bij consumenten.
Deelname pilot
Verschillende webwinkels starten komende maand met de pilot. Leden van Thuiswinkel.org kunnen zich nog aanmelden voor de pilot door een e-mail te sturen naar info@thuiswinkel.org. Over enkele maanden wordt het initiatief geëvalueerd.
Reacties
Loading…