in

Meeste Nederlanders kijken vaker streamingdiensten dan tv

De opmars van streamingdiensten zorgt ervoor dat het aantal mensen met tv-abonnementen ieder jaar een stukje verder daalt.

Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise in samenwerking met Panel Wizard blijkt dat 79 procent van de jongeren onder de 30 jaar meer televisiekijken via streamingdiensten dan via de vaste kanalen op televisie.

Hans de Kok, directeur Pricewise: “Televisiekijken is de afgelopen jaren enorm veranderd. Streamingdiensten bestaan al langer, maar het gebruik is vooral de afgelopen jaren enorm toegenomen. Ook het aantal ‘cable cutters’ is hiermee toegenomen. Dit zijn mensen die hun normale televisie opzeggen, omdat ze de voorkeur geven aan streamen. Via het internet en met een app (terug)kijken is flexibeler aangezien je zelf de regie hebt over waar en wanneer je naar een programma kijkt.”

Meer streamen, minder televisiekijken

Het zijn lang niet alleen jongeren meer die minder ‘normale’ televisiekijken. Uit onderzoek van Pricewise blijkt dat 74 procent van de Nederlandse bevolking tussen de 30 en 39 jaar meer televisie kijkt via streamingdiensten dan via vaste kanalen. Ook bij volwassenen tussen de 40 en 49 jaar zien we dat meer dan de helft (58,3 procent) liever televisie kijkt via online platforms dan vaste kanalen. Zelfs een klein deel van de zestigplussers (18,1 procent) kijkt liever naar streamingdiensten dan naar vaste kanalen op de televisie.

Meerdere streamingdiensten

Ook blijkt uit onderzoek dat de meeste Nederlanders meer dan één streamingdienst hebben. Bijna 63 procent (62,8) van de jongeren onder 30 jaar nemen twee of meer streamingdiensten af. Het begint vaak met Netflix, maar ondertussen heeft het merendeel ook een account bij Videoland, Disney+, HBO Max, Prime Video of Viaplay.

Hans de kok, directeur Pricewise: “Streamingdiensten vallen enorm in de smaak bij consumenten van alle leeftijden. Het biedt de mogelijkheid om tv, films en series kijken waar en wanneer je wilt. Streamingdiensten zijn daarnaast ook hun aanbod aan het verbreden. Waar je eerst alleen op televisie naar live-sportevenementen kon kijken, hebben Viaplay en HBO-max dat nu ook in hun aanbod opgenomen en concurreren ze op deze manier met de lineaire televisie. Ook televisieprogramma’s kun je vaak streamen. Zo was B&B Vol Liefde bijvoorbeeld te zien op tv, maar ook op videoland. Veel tv-programma’s kun je dus ook digitaal kijken wanneer je wilt.”

Groot deel zegt televisieabonnement nog niet op

Meer streamen lijkt een logische reden om de kabel van de tv-decoder ‘door te snijden’ (cable cutting) en het normale televisieabonnement op te zeggen. Toch overweegt een groot deel van mensen ouder dan 40 het televisieabonnement nog niet op te zeggen (68,6 procent). Iets meer dan een derde van de jongeren onder de 30 jaar (35,4 procent) overweegt ook om het vaste televisieabonnement nog niet op te zeggen. Een televisieabonnement kost gemiddeld 15 euro per maand. Dit is goedkoper dan twee streamingdiensten samen.

Stijgende prijzen streamingdiensten

Netflix, Videoland en andere streamingdiensten hebben hun prijzen de afgelopen tijd allemaal verhoogd. Twee streamingdiensten samen kosten opgeteld gemiddeld bijna 23 euro per maand voor standaardabonnementen. Waar een basis Netflix abonnement in 2021 nog maar 11,99 euro kostte, betaal je nu 13,99 voor datzelfde abonnement. Netflix is de grootste streamingdienst in Nederland, gevolgd door Videoland. Bijna 50 procent van alle Nederlandse huishoudens heeft een Netflix abonnement. Disney+ is de derde grootste streamingdienst in Nederland. Amazon Prime en Viaplay hebben ook een groot aandeel op de Nederlandse markt.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Logitech introduceert de Ergo M575S en de MX Ergo S

JBL introduceert witte PartyBox én nieuwe JBL PartyLights