in

Audio-Technica viert 50 jaar hoofdtelefooninnovatie

In 2024 viert Audio-Technica dat het 50 jaar geleden zijn eerste hoofdtelefoon op de markt bracht en dat het al vijf decennia trouw bleef aan de visie van oprichter Hideo Matsushita: kwaliteitsaudio voor iedereen toegankelijk maken.

Een missie die het bedrijf tot een gerespecteerde leider in hoofdtelefooninnovatie maakte.

In 1974 lanceerde Audio-Technica met de AT-700-serie zijn eerste hoofdtelefoons. Aanvankelijk wijdde oprichter Hideo Matsushita, geïnspireerd door de emotionele reacties op muziek die tijdens feestjes werd afgespeeld, zich nochtans aan de ontwikkeling van innovatieve pick-upelementen. Deze passie voor analoge audio vormde echter de basis voor Audio-Technica’s latere succes. Immers door de groeiende vraag naar draagbare luisterapparatuur in de jaren 70, besloot Audio-Technica zijn opgebouwde expertise te gebruiken voor de ontwikkeling van hoofdtelefoons die ook buiten de muren van de huiskamer pure en natuurgetrouwe audio konden leveren. Hieruit ontstond de AT-700-serie.

Vervolgens werd in 1977 de ATH-serie uitgebracht, een reeks over-ear hoofdtelefoons die zou leiden tot de bekroonde ATH-M50, de studiohoofdtelefoon die het merk 30 jaar later lanceerde. Dankzij zijn gebalanceerde audio en robuuste constructie kreeg de ATH-M50 al gauw een uitstekende reputatie. Op verzoek van trouwe gebruikers bracht Audio-Technica vervolgens de ATH-M50x uit, een professionele hoofdtelefoon voor in de thuisstudio. Deze hoofdtelefoon groeide uit tot een favoriet onder zowel muziekliefhebbers als beroemde artiesten en is wereldwijd Audio-Technica’s bestverkopende hoofdtelefoon. En met de introductie van de draadloze versie in 2018 werd de legendarische geluidskwaliteit alleen maar toegankelijker.

Ook in de wereld van in-ear hoofdtelefoons is Audio-Technica een pionier. In 1982 bracht het niet alleen de ATH-mini3 uit, zijn eerste in-ear hoofdtelefoon, maar ook zijn iconische platenspeler, de Sound Burger. Deze prodcuten samen zijn goed voor de ultieme draagbare audio-setup van de jaren 80. Later, met de introductie van modellen zoals de en de ontwikkeling van eigen technologieën zoals Quiet Point-ruisonderdrukking en Solid Bass-geluidstechnologie, werd Audio-Technica in Japan de nummer één onder de hoofdtelefoonmerken. Maar Audio-Technica blijft innoveren, met superieure geluidskwaliteit, compacte designs, geavanceerde drivertechnologie, een langere batterijduur en nog betere ruisonderdrukking. Hiervan getuigen de meest recente modellen, zoals de ATH-CKS30TW+.

Japans vakmanschap is voelbaar in elk detail: Audio-Technica experimenteert met diverse materialen voor de behuizing van zijn hoofdtelefoons, van traditioneel tot modern. In 1996 lanceerde het zijn eerste houten hoofdtelefoon, de ATH-W10VTG. Het oogverblindende uiterlijk en de authentieke geluidskwaliteit maakten dit model geliefd bij zowel critici als muziekliefhebbers. Sindsdien bracht Audio-Technica 17 houten modellen op de markt. De verschillende gebruikte houtsoorten dragen bij aan een natuurgetrouwe, volle en harmonische luisterervaring en zijn een eerbetoon aan oude Japanse tradities. De onlangs uitgebrachte ATH-AWKG, met zijn behuizing van Kurogaki-hout, is hier een prachtig voorbeeld van.

Miljoenen gebruikers wereldwijd genieten al 50 jaar van de hoofdtelefoons van Audio-Technica. En in een tijdperk waarin vinyl weer in opmars is, blijft Audio-Technica inzetten op analoge audio. Op Audio-Technica’s jubileum zei Kazuo Matsushita, oprichter van Audio-Technica: “Sinds 1974 hebben we al meerdere technologieën ontwikkeld, telkens als reactie op veranderingen in de markt, van de komst van de smartphone tot de groeiende populariteit van thuisstudio’s. Maar we zijn altijd trouw gebleven aan onze analoge geschiedenis. Elk ontwikkelingsproces in ons hoofdkantoor begint altijd met een transducer. Ik kijk er dus naar uit om ook de volgende 50 jaar kwaliteitsaudio voor iedereen toegankelijk te maken.”

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Een op de drie Nederlanders denkt dat Google meeluistert met je gesprekken

IMOU introduceert AI-gestuurde buitencamera & nóg slimmere video deurbel