Zo blijkt uit onderzoek* van Klarna onder Nederlandse consumenten dat 78 procent zich zorgen maakt over online fraude, terwijl bijna de helft (47 procent) dit jaar te maken heeft gehad met problemen als niet-bezorgde bestellingen of artikelen die niet overeenkwamen met de beschrijving. Extra zorgwekkend is dat ruim een derde (35%) van de shoppers die vooraf hebben betaald na een mislukte aankoop nog steeds op hun geld wachten.
De belangrijkste onderzoeksresultaten
- 78 procent van de Nederlandse consumenten maakt zich zorgen over fraude tijdens online winkelen.
- 38 procent voelt zich niet altijd veilig bij het doen van online aankopen.
- 47 procent heeft dit jaar problemen gehad met online bestellingen, waaronder niet-geleverde producten (19 procent) of misleidende productbeschrijvingen en ondermaatse productkwaliteit (26 procent)
- 16 procent van de Nederlandse consumenten heeft per ongeluk gewinkeld bij een frauduleuze online winkel of vervalste producten, tickets of diensten ontvangen.
- 81 procent van de Nederlanders die problemen hadden tijdens het online winkelen en betaalden vóórdat levering plaatsvond, ondervond problemen met het ontvangen van een terugbetaling.
- Bijna de helft (46 procent) van de consumenten die vooruitbetaalden ondervond problemen bij terugbetaling; 35 procent moet hun geld nog steeds terugkrijgen.
Steeds meer consumenten beschermen zich tegen online fraude
Het feit dat veel mensen zich onveilig voelen tijdens het online winkelen vertaalt zich in een groeiende behoefte om risico’s zo veel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld door pas te betalen als de bestelde artikelen zijn bezorgd. Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlandse shoppers steeds vaker de voorkeur geven aan betaalopties waarmee ze na bezorging kunnen betalen. Bijna de helft (44 procent) betaalt liever achteraf dan vooraf. De meeste consumenten (83 procent) zijn ook positiever over online winkels die het mogelijk maken om producten geleverd te krijgen voordat zij moeten betalen. Klarna ziet deze trend terug in het gebruik van haar diensten. Zo steeg het gebruik van haar betaalopties in 2024 met 12 procent tijdens de ‘Black Week’. Deze kortlopende rentevrije betaalopties bieden een oplossing voor de groeiende behoefte van consumenten om hun aankopen te controleren voordat ze betalen.
Dankzij haar Kopersbescherming neemt Klarna maatregelen, door betalingen te pauzeren en restituties af te handelen als er iets misgaat. Als consumenten bestellingen niet ontvangen of als deze afwijken van wat besteld is, kunnen ze in aanmerking komen voor een terugbetaling en hierbij hulp krijgen. Met rentevrije betalingen en een terugbetalingspercentage van meer dan 99,4 procent zonder incassokosten, kiezen steeds meer Nederlandse consumenten voor Klarna als veilig en consumentvriendelijk alternatief voor traditionele betaalmethoden.
“Ons onderzoek toont aan hoe belangrijk het is dat consumenten zich veilig kunnen voelen bij het doen van online aankopen”, zegt Karoline Bliemegger, productmanager en financieel expert bij Klarna. “Met de toename van online fraude en onbetrouwbare verkopers is het cruciaal om reviews te lezen, de kwaliteit van producten te controleren en de voorwaarden en contactgegevens te checken voordat je iets koopt. Achteraf betalen is een goede manier om er zeker van te zijn dat je niet met lege handen staat als er iets misgaat. Ook biedt het je de kans om je aankopen te verifiëren voordat je je geld overmaakt.”
Tips voor een veilige winkelervaring
Neem voordat je iets koopt de tijd om te zorgen dat je een veilige keuze maakt. Hieronder staat een aantal handige tips:
- Beoordeel de productkwaliteit – als de prijs te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Goedkopere producten voldoen misschien aan de verwachtingen van verkopers, maar kunnen aan kwaliteit tekortschieten.
- Check reviews en beoordelingen – kijk naar wat andere klanten hebben gezegd over de verkoper. Wees voorzichtig als de beoordelingen overweldigend negatief zijn of als er helemaal geen beoordelingen zijn.
- Controleer levertijden – zorg dat de geschatte levertijd voor jou werkt. Let goed op bij verkopers die deze informatie niet duidelijk communiceren.
- Lees het retourbeleid – controleer of de winkel retourzendingen toestaat en kijk uit als het beleid vereist dat je artikelen terugstuurt naar een internationaal adres of hoge kosten in rekening brengt.
- Controleer contactgegevens – controleer of de verkoper duidelijke contactgegevens toont. Als dat niet het geval is, kan dat later problemen opleveren.
- Controleer of je beschermd bent als er iets misgaat – controleer of de website of betaalservice een vorm van aankoopbescherming biedt. Dit helpt bij het retourproces en bij terugbetalingen.
Reacties
Loading…