Zo vindt meer dan de helft van de Nederlanders (54%) zelfs dat het koopjesevenement helemaal afgeschaft moet worden. Bovendien vinden consumenten dat winkels Black Friday minder op massaconsumptie moeten richten: dit geldt voor 71 procent van de vrouwen en 62 procent van de mannen. Dat blijkt uit onderzoek van afval- en grondstoffenmanager Milgro onder duizend Nederlanders.
Consument blijft gevoelig voor korting
Black Friday blijft ondanks de kritiek zijn aantrekkingskracht houden. Net als vorig jaar stelt ruim een derde van de Nederlanders (36%) aankopen bewust uit tot Black Friday en Cyber Monday om te profiteren van flinke kortingen. Een kwart (25%) laat zich tijdens deze dagen sneller verleiden tot een impulsieve aankoop. Zodra er kosten aan retourneren verbonden zijn, kiest 75 procent van de consumenten zorgvuldiger wat ze kopen. Ook wil 83 procent dat winkels duidelijker maken wat er met geretourneerde producten gebeurt.
De rol van duurzaamheid tijdens Black Friday
Tijdens Black Friday en Cyber Monday letten veel Nederlanders niet op duurzaamheid. Vooral mannen geven dat aan: 43 procent tegenover 30 procent van de vrouwen. Tegelijkertijd zien consumenten wél mogelijkheden die hen zouden helpen om duurzamere keuzes te maken tijdens het winkelen. Hun top 5 bestaat uit:
- Meer informatie geven over herkomst, duurzaamheid en energieverbruik van producten (34%)
- Minder verpakkingsmateriaal gebruiken of kiezen voor herbruikbare verpakkingen (34%)
- Meer aanbod van tweedehands, tweedekans en refurbished producten (32%)
- Duidelijkere keurmerken en duurzaamheidslabels op producten plaatsen (26%)
- Reparatiemogelijkheden aanbieden om de levensduur van producten te verlengen (24%)
Gijs Derks, directeur bij Milgro: “De cijfers laten zien dat consumenten kritischer worden over Black Friday, terwijl winkels het kortingsseizoen steeds verder naar voren halen en tot een volledige kortingsmaand maken. Die langere periode van aanbiedingen zorgt voor meer koopprikkels en leidt uiteindelijk ook tot extra retourstromen. Daarom is het belangrijk dat winkels transparanter zijn over hun impact en meer tweedehands of refurbished opties aanbieden. Zo helpen zij consumenten duurzamere keuzes te maken en verminderen we samen verspilling, wat bijdraagt aan een meer circulaire economie.”


Reacties
Loading…