in

Pakketdrukte tijdens Black Friday: 232 procent meer online bestellingen verwacht

Laatste bestelpiek van 2025 vindt plaats op 22 december – Op Black Friday (28 november) worden maar liefst 232 procent meer online aankopen verwacht dan op een gemiddelde dag tussen januari en oktober dit jaar.

Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van logistiek SaaS-platform Wuunder. Ook de dagen in aanloop naar Black Friday leveren meer online aankopen op dan gemiddeld: het bestelvolume ligt tijdens de week van Black Friday 152 procent hoger dan gebruikelijk. Op Cyber Monday (1 december) wordt wederom verwacht dat het aantal orders met 200 procent een stuk hoger dan gemiddeld is.

Overige piekmomenten

Ook na Black Friday blijft het aantal online bestellingen naar verwachting hoog. In de laatste dagen voor Sinterklaas (2 t/m 4 december) daalt het ordervolume en ligt deze 50,4% lager dan het dagelijks gemiddelde tussen 24 november en 1 december. Toch is dat nog steeds 25 procent boven het jaargemiddelde. Op 5 december en de dag erna wordt juist weer een daling van vijf procent verwacht. Een laatste pakketpiekmoment vinden we net voor kerst, op 22 december, wanneer de laatste inkopen worden gedaan. Naar verwachting zijn er dan 45 procent meer orders dan gemiddeld in 2025. Het jaar wordt vervolgens naar alle waarschijnlijkheid afgesloten met een flinke daling in het aantal online bestellingen, namelijk met een daling van veertig procent tijdens kerst.

Langetermijn of high-impactstrategie

De gemiddelde levertijd is niet altijd de beste levertijd om weer te geven in de checkout. Tijdens de piekperiode rond Black Friday blijkt dat de gemiddelde levertijd van één dag slechts geldt voor vijftig procent van de zendingen, terwijl 95 procent van de pakketten pas binnen drie tot vier dagen wordt geleverd. Daarnaast zien verschillende sectoren sterke verschillen in piekdrukte: de boekensector noteert op Black Friday 22,5 procent meer bestellingen, terwijl elektronica en accessoires op Cyber Monday juist een stijging van 27 procent laat zien. Dit is mogelijk een gevolg van de keuze voor een high-impact piekstrategie, waarbij bedrijven bewust inzetten op maximale besteldrukte op één dag.

Jeroen Gehlen, founder van Wuunder: “De voorspellingen laten zien dat de orderpieken steeds vroeger in de Black Friday week ontstaan en dat consumenten online aankopen bewuster plannen op het moment dat de korting het meest aantrekkelijk is. E-commercemanagers kunnen hierop inspelen door eerder te beginnen met het activeren van campagnes omtrent aanbiedingen en te zorgen dat fulfilment- en transportprocessen al vóór Black Friday opgeschaald zijn. Dat kan door de voorraden aan te vullen op basis van de verwachte verkopen en extra magazijnkracht in te zetten. Partijen die werken met een langere dealperiode spreiden de druk en voorkomen dat de piek zich op één dag concentreert. Wie toch kiest voor een high-impact strategie, moet zorgen dat de logistiek strak georganiseerd is en de piek aankan. Ten slotte is het ook ontzettend belangrijk dat de bezorging op orde is. Voeg daarvoor bijvoorbeeld in de check-out de optie uitgesteld verzenden toe. Op die manier spreid je de bezorging en hoef je geen beloftes te doen over next day delivery. Zo zijn consumenten niet alleen blij met een goede deal, maar ook met een soepele levering.”

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Met AI kunnen consumenten tijdens de feestdagen winkelen tot ze erbij neervallen

Meerderheid consumenten vindt dat Black Friday helemaal afgeschaft moet worden