Met de hypervisor, software die het mogelijk maakt virtuele servers te beheren, focust BlackBerry zich op de beveiliging en veiligheid van een nieuwe generatie connected en zelfrijdende voertuigen.
De real-time Type 1 Hypervisor, gebaseerd op BlackBerry’s geavanceerde besturingssysteem QNX SDP 7.0, stelt ontwikkelaars in staat om veiligheidskritische systemen binnen het voertuig te isoleren van andere systemen.
BlackBerry’s QNX Hypervisor 2.0 maakt virtuele softwarecontainers aan. Dit zorgt ervoor dat een beveiligingslek of crash in het ene systeem geen impact kan hebben op andere systemen binnen een voertuig, doordat de systemen van elkaar worden gescheiden. Een voorbeeld is de virtuele cockpit, die gebruikmaakt van een System on a Chip (SoC). Dit houdt in dat het infotainmentsysteem en het digital instrument cluster, waaronder bijvoorbeeld de snelheids- en benzinemeter vallen, door een besturingssysteem worden aangestuurd. QNX Hypervisor 2.0 zorgt ervoor dat de systemen gescheiden van elkaar kunnen draaien. Zodra het infotainmentsysteem crasht, heeft dit geen invloed op de veiligheidskritische systemen, zoals de snelheidsmeter.
“Er is geen sprake van veiligheid zonder de juiste beveiliging”
“Er is geen sprake van veiligheid zonder de juiste beveiliging”, zegt John Wall, Senior Vice President en Head bij BlackBerry QNX. “Als hackers toegang tot een auto kunnen krijgen via een niet-kritisch besturingssysteem, kunnen zij ook kritische onderdelen overnemen, zoals de besturing, remmen of motor. BlackBerry’s QNX Hypervisor 2.0 beveiligt de auto tegen dergelijke aanvallen en dit vormt een belangrijke component van de totale veiligheid van zelfrijdende en connected voertuigen.”
Qualcomm
Chipmaker Qualcomm past BlackBerry’s QNX Hypervisor 2.0 toe in zijn digitale cockpitoplossingen, zo laat BlackBerry weten. Door de hypervisor van BlackBerry te combineren met de high-performance compute- en connectivitiy opties van Qualcomm® Snapdragon™ 820Am automotive platform, kunnen ontwikkelaars veilig het infotainmentsysteem met het instrumentcluster integreren middels dezelfde SoC.
“Met de QNX Hypervisor 2.0 kunnen fabrikanten de opties van ons Snapdragon automotive platform optimaal benutten”, zegt Nakul Duggal, Vice President, Product Management, Automotive bij Qualcomm Technologies, Inc. “De mogelijkheid om verschillende besturingssystemen tegelijkertijd te runnen op het Snapdragon 820Am automotive platform, zorgt ervoor dat autofabrikanten de kosten en complexiteit van hardware in het voertuig kunnen verminderen, terwijl zij dezelfde responsiviteit en gebruikerservaring kunnen leveren aan de consument.”
BlackBerry’s QNX Hypervisor 2.0 voldoet aan de volgende veiligheidsstandaarden: IEC 61508 SIL 3 voor industriële veiligheid, IEC 62304 voor software van medische apparatuur en ISO 26262 ASIL D voor de veiligheid van voertuigen.
Reacties
Loading…