in

Consument bereid 7 euro meer te betalen voor duurzame pakketbezorging

Twee op de vijf (41%) consumenten is bereid extra te betalen voor de bezorging van een online bestelling als daarmee wordt gekozen voor een duurzaam logistiek proces. De groep die bereid is om meer te betalen, heeft hier gemiddeld €7,60 voor over.

Dit blijkt uit onderzoek onder 1.032 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Descartes, marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de logistiek. Bijna driekwart (71%) van de online shoppers vindt het ook niet erg om langer te wachten op een pakket, als ze daarmee kiezen voor een duurzamere bezorging. Gemiddeld mag het bezorgproces ruim vier dagen langer duren.

Alternatieve productkeuze

Langer wachten op een bestelling of meer betalen voor de bezorging zijn niet de enige concessies die consumenten willen doen. Ruim de helft (52%) kiest namelijk voor een alternatief product als ze zien dat het leveringsproces grote impact heeft op het milieu. Twee op de drie (62%) vindt daarom dat producenten en winkels meer inzicht moeten geven in waar producten of onderdelen van producten vandaan komen, zodat ze kunnen inschatten wat de impact van hun keuze is op moeder natuur.

Veel leveranciers en producenten denken bij het verduurzamen van hun logistieke proces direct aan grote investeringen

Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes: “Duurzaamheid is ook binnen de logistiek urgent. Veel leveranciers en producenten denken bij het verduurzamen van hun logistieke proces direct aan grote investeringen. Uit de resultaten blijkt nu dat de consument best bereid is om hieraan bij te dragen door meer te betalen en flexibeler te zijn als het gaat om levertijd. Sterker nog, de impact van hun bestelling op het milieu beïnvloedt zelfs de keuzes die klanten maken. Slimme logistieke processen maken het voor bedrijven mogelijk om te anticiperen op de behoefte van de consument. Laat online shoppers bijvoorbeeld kiezen tussen een duurzame bezorging en een standaard bezorging. Bij de eerste optie staan er meerdere leveringen in dezelfde buurt gepland, waardoor de impact op het milieu lager is en de bezorging goedkoper. Uit het onderzoek blijkt dat de consument er klaar voor is, nu de webwinkeliers nog.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Amazon opent aanval op Bol.com met “miljoenen producten”

Garmin voegt de tactix Delta toe aan haar tactical smartwatch collectie