in

Consument kiest steeds vaker voor Out-Of-Home bezorging tijdens feestdagen

“Innovatie maakt bezorging persoonlijker” – De feestdagenperiode blijft hét jaarlijkse hoogtepunt voor online winkelen.

Dit jaar ziet PostNL duidelijke veranderingen in hoe consumenten hun pakketten willen ontvangen. De consument kiest nadrukkelijk voor meer regie over de bezorging. Zo hebben inmiddels ruim 3,2 miljoen mensen bezorgvoorkeuren ingesteld, een groei van bijna 30% ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met 2024 groeit de voorkeur om het pakket buitenshuis te ontvangen met 40%. Zo kan iedereen het pakket eenvoudig ontvangen, ook als de consument niet thuis is.

Ruim 60% groei gebruik pakketautomaat

PostNL is goed voorbereid op de drukste periode van het jaar. Met extra bezorgers, sorteercapaciteit en extra bezorgdagen worden miljoenen Black Friday-aanbiedingen en Sinterklaascadeaus bezorgd. PostNL adviseert consumenten om zelf ook slimme keuzes te maken door bezorgvoorkeuren in te stellen. Bijvoorbeeld door een favoriet PostNL-punt in te stellen, een veilige plek rondom het huis aan te wijzen of een bezorgdag te kiezen waarop de ontvanger zeker thuis is. Ten opzichte van vorig jaar:

  • 30% meer ingestelde bezorgvoorkeuren, nu 3,2 miljoen;
  • 40% groei bij standaard bezorging buitenshuis;
  • 60% meer gebruik van de pakketautomaat;
  • 274% groei in bezorging op een afgesproken plek rondom het huis;
    tevredenheid over PostNL-pakketpunten en automaten blijft hoog (NPS +50).

“Innovatie maakt bezorging persoonlijker”

“Consumenten willen vooral een bezorgmoment dat past bij hun planning, zeker in deze drukke feestdagenperiode. Door bezorgvoorkeuren in te stellen, vergroten ze de kans dat een pakket precies terechtkomt waar en wanneer ze dat willen”, laat Stephan van den Eijnden, commercieel directeur bij PostNL weten. “De feestdagen van 2025 laten duidelijk zien dat flexibele, duurzame en gebruikersgestuurde bezorging aanslaat. Met de groei van OOH-bezorging en de sterke stijging in bezorgvoorkeuren zie je dat innovatie bezorging persoonlijker maakt.”

Pakketautomaat biedt gemak

Dat Out-Of-Home bezorging in een stroomversnelling zit, is geen toeval. Consumenten waarderen dat pakketautomaten vaak 24/7 bereikbaar zijn, zodat zij het pakket kunnen ophalen wanneer het hen uitkomt. PostNL blijft investeren in de uitbreiding van het pakketautomatennetwerk.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Jongeren kritisch: bijna de helft vindt AI in reclames niet oké