in ,

De 10 consumententrends van Ericsson voor 2016

Helft smartphone-gebruikers verwacht dat smartphone binnen vijf jaar verdwijnt – Ericsson presenteert voor de vijfde keer op rij het jaarlijkse ConsumerLab-trendrapport met daarin de tien belangrijkste consumententrends voor 2016.

Het rapport laat dit jaar zien dat consumenten geloven dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat een smartphone-scherm binnenkort niet meer nodig is voor de interactie met objecten. De helft van alle smartphone-gebruikers verwacht dat smartphones binnen vijf jaar tot het verleden zullen behoren.

Verder blijkt uit het rapport dat de adoptie van netwerktechnologieën sneller gaan dan ooit. Als gevolg daarvan is de tijdspanne waarin early adopters anderen beïnvloeden nog nooit zo kort geweest.

“Een aantal van deze trends lijkt misschien nog toekomstmuziek, maar de interesse van consumenten in nieuwe technologieën en slimme netwerken wordt steeds groter. Daardoor kunnen nieuwe producten ontstaan die een evolutie in de hele industrie teweeg zullen brengen”, zegt Rob Wolters, Algemeen Directeur Ericsson Nederland.

De resultaten van het rapport komen voort uit het wereldwijde Ericsson ConsumerLab research-programma. Het representatief onderzoek werd bij 1,1 miljard mensen uitgevoerd in 24 landen en bij 46 miljoen smartphone-gebruikers in tien grote steden.

De 10 belangrijkste trends voor 2016 en verder:

1. The Lifestyle Network Effect. Vier van de vijf mensen profiteren nu van het effect van de toenemende voordelen die ontstaan uit online-diensten naarmate meer mensen ze gebruiken. Wereldwijd neemt één op de drie consumenten reeds deel aan verschillende vormen van de deeleconomie.
2. Streaming Natives. Tieners kijken dagelijks meer YouTube-videocontent dan andere leeftijdsgroepen; 46 procent in de leeftijdscategorie 16-19 jaar, kijkt iedere dag één uur meer YouTube dan mensen in andere leeftijdsgroepen.
3. Artificial Intelligence Ends The Screen Age. Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat een smartphone-scherm binnenkort niet meer nodig is voor de interactie met objecten. Eén op de twee smartphone-gebruikers denkt dat smartphones binnen vijf jaar tot het verleden zullen behoren.
4. Virtual Gets Real. Consumenten willen virtuele technologie voor dagelijkse activiteiten zoals sport kijken en videobellen. 44 procent wil zelfs zijn eigen eten kunnen printen.
5. Sensing Homes. 55 procent van de smartphone-gebruikers denkt dat bakstenen voor het bouwen van huizen binnen vijf jaar voorzien zullen zijn van sensoren die schimmel, lekkage en elektriciteitsproblemen kunnen monitoren.
6. Smart Commuters. Forenzen willen hun tijd zinvol besteden. Zesentachtig procent zou gepersonaliseerde woon-werkverkeerdiensten gebruiken als ze beschikbaar waren.
7. Emergency Chat. Consumenten verkiezen social media boven een noodnummer om hulpdiensten te contacteren. Zes van de tien consumenten is ook geïnteresseerd in een rampeninformatie-app, zoals de Facebook safety check tijdens de aanslagen in Parijs.
8. Internables. ‘Interne’ sensoren die het welzijn in ons lichaam meten kunnen de nieuwe wearables worden. Acht van de tien consumenten wil graag technologie gebruiken die zintuiglijke waarnemingen en cognitieve vaardigheden zoals zicht, geheugen en gehoor verbetert.
9. Everything Gets Hacked. De meeste smartphone-gebruikers denken dat hacken en virussen een probleem zullen blijven. Als positieve bijvangst zegt één op de vijf meer vertrouwen te hebben in een organisatie die in het verleden is gehackt en dat probleem heeft opgelost.
10. Netizen Journalists. Consumenten delen meer informatie dan ooit en geloven dat hun invloed op de samenleving toeneemt. Meer dan een derde is van mening dat de impact van het online aan de kaak stellen van een corrupt bedrijf groter is dan aangifte doen bij de politie.

Savant introduceert revolutionaire universele afstandsbediening

ZyXEL SBG3600-N verbindt en beschermt mkb