in

DigiFocus: De constante factor is een ophangsysteem

Newstar, de fabrikant van ophangsystemen, bestaat twintig jaar en dat wordt groots gevierd. Reden genoeg om met verkoopdirecteur Bob Hanemaaijer terug én vooruit te blikken.

Goede mix
‘Elke klant is voor ons even belangrijk’, zegt Hanemaaijer, ‘of ze nu klein of groot zijn, veel kleine klanten is een goede basis voor een bedrijf. De mix is belangrijk. Op ons feest kun je dat terugzien. Het is een mix van ons klantenbestand en er komen meer dan vierhonderd mensen. Ons hele Europese team van dertig man is er en we zijn iedere keer weer verbaasd dat zoveel mensen vaak veel moeite doen en lang reizen om er toch bij te zijn.’

Specialist
Twintig jaar geleden begon oprichter Jean-Paul Engeman met meubilair voor serverruimtes. Al snel kwam de vraag of het bedrijf de beeldschermen ook wilden ophangen. ‘Toen de eerste tft-monitoren kwamen hebben we de eerste monitorsteun geïntroduceerd. Dat is uitgegroeid tot de specialist achter de schermen.’

Breed
Newstar bedient nu veel verschillende markten. ‘Onze oorsprong ligt in de IT-markt maar daarnaast zitten we nu in de AV-branche, consumentenelektronica, office omgeving, beveiligingstechniek, elektrotechniek, point of sale; noem het maar en we hebben een steun voor een monitor. We leveren via elk mogelijk kanaal e-tail, retail, b-to-c en b-to-b, maar wel altijd via wederverkopers. Nooit direct.’

Veranderingen
Er is veel veranderd in de markt. Twintig jaar geleden waren er alleen winkels. Hanemaaijer: ‘Dat is wel de grootste verandering; alles begint online en die trend zet zich door. De succesvolle bedrijven zijn toch de onliners. Langzamerhand hebben mensen geen keuze meer. Zelf vind ik winkelen nog steeds erg leuk, jammer dat het steeds minder wordt. Maar je kunt wel zeggen dat de markt enorm veranderd is in die twintig jaar als het gaat over de manier hoe mensen hun spullen kopen’. 

Content is key
In online ondersteuning is Newstar een sterke partij. Van alles wat in het leveringsprogramma zit is online de omschrijving en specificatie beschikbaar inclusief al het beeldmateriaal. E-tailers en retailers maken daar heel veel gebruik van. Bob: ‘Content is key. Wij zetten heel erg sterk in op de gegevens die we online laten zien. Dat moet actueel zijn en voor honderd procent kloppen. Daar komt bij dat wij een accessoireleverancier zijn. We moeten dus heel snel inspelen op de veranderingen in de markt van de beeldschermen.’

Geleidelijk
De groei van Newstar is een geleidelijke. Dat is een bewuste keuze volgens Bob. ‘We groeien gestaag, hierdoor zijn we een stabiel bedrijf. Dat moet ook wel als je twintig jaar bestaat. Ik denk dat we dat de komende twintig jaar ook wel zullen doen. Ik zie geen gekke veranderingen in de markt. Mensen zullen ook de komende tijd hun tv nog wel willen ophangen. Die televisies veranderen wel. Dat hebben we net op de IFA kunnen zien. Oled komt nu snel op en de televisies worden groter en lichter. Ze worden in ieder geval niet zo zwaar als de plasma schermen van een aantal jaren terug’.

Sign markt
Wel grote veranderingen ziet Bob Hanemaaijer in het zakelijke segment waar digital signage nu echt in opkomst is. Daar zijn de schermen steeds groter en ook zwaarder. Bob wijst in de showroom een steun aan op een trolley die tot 150 kg schermen kan dragen. ‘Dit soort verrijdbare 100 inch schermen wordt gebruikt in educatie en presentatie. Er is een trend naar interactieve schermen voor veel toepassingen. Het krijtje is allang weg.’

Een heel nieuw product in de showroom is een vervanger van de flipover. Deze staande digitale flipover kan beschreven worden en gewist. Tegelijkertijd kunnen presentatoren de inhoud delen met publiek buiten de vergaderzaal. Met de smartphone kun je inloggen. ‘We laten dit zien omdat we graag het nieuwste van het nieuwste willen tonen. We verkopen ook hier weer niet het hele product. Alleen de steun.’

Toeleverancier
Newstar blijft strak in de rol van toeleverancier van accessoires. ‘We zullen nooit eindproducten leveren. We leveren aan distributeurs en resellers. Die bundelen en die doen zaken met de eindgebruikers. Wij zijn ervoor om ophangsystemen te leveren die meeverkocht worden. De klant komt in eerste instantie voor een televisie of een beeldscherm en wij moeten ervoor zorgen dat die accessoire snel leverbaar is en meeverkocht kan worden. De kwaliteit is zo hoog dat er nooit iets kapot gaat, dus ook onze klanten hebben er geen omkijken naar.’

Trends volgen
‘We kijken er wel naar uit om de komende twintig jaar verder uit te bouwen. We willen de klanten die we hebben tevreden houden’, aldus Bob Hanemaaijer. ‘Daarnaast houden we trends in de gaten en spelen we er snel op in. Aan de andere kant, een scherm is een scherm. De veranderingen op dit gebied zijn niet zo spectaculair. De echte ontwikkelingen zie ik in de sign markt. Daar liggen ook voor ons grote kansen. Om deze reden zullen we ons dan ook tonen op de beurzen waar sign ruim vertegenwoordigt is. Wat ook kan is dat er overal in huis meer schermen komen. Wat je ziet is dat het tablet die functie inneemt. Je zult steeds grotere tablets krijgen en misschien moeten die ook wel opgehangen worden. Of komen er projectoren die ook weer een beugeltje nodig hebben. Wij blijven alle beurzen af gaan om te zorgen dat ons assortiment klopt.’  

Bekijk hier het fotoverslag van het NewStar 20 jaar feest.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

ElectronicPartner opent 100 unieke online winkeldeuren

Behaal een certificaat en win een digitale radio of smartphone!