in ,

De digitale revolutie vindt nu ook zijn weg in huis

Slimme elektronica retailer speelt in op veranderende vraag – De laatste paar jaar volgen de technologische ontwikkelingen zich in een snel tempo op.

Wat in ons dagelijks leven gebeurde, terwijl we ons verplaatsen, verhoogt nu ook de vraag naar slimme oplossingen in huis. Mensen zijn op zoek naar smarthome-technologieën voor meer comfort, energie-efficiëntie, veiligheid en intelligente toepassingen die hen meer flexibiliteit geeft in hun woning. Retailer Pracht Electronica, van oorsprong een elektronica expert en meer dan 80 jaar geleden opgericht en gevestigd in Bergen op Zoom, zag de vraag van de markt een aantal jaar geleden te veranderen. Om in te spelen op de nieuwe vraag, hebben ze hun concept aangepast. Eigenaar van Pracht Electronica, Jean Pierre Stander en licht- en smarthome expert, Rick Lancel, vertellen over de veranderende markt en hoe ze een product hebben gevonden dat past bij de filosofie en het totaalconcept van de winkel: digitalSTROM.

Het totaalconcept van Pracht Electronica in zijn huidige vorm bestaat zes jaar. Zij bieden oplossingen voor alle woonwensen zoals verlichting, hifi audio, slimme tv’s, meubels en smarthomes. Smarthome-technologieën worden steeds populairder en concurreren inmiddels al met eenvoudige traditionele oplossingen voor dimmers in huis. “Het mooie is dat de voordelen die wij hebben ervaren voor onze eigen winkel bij het selecteren van het beste smarthome aanbod, ook de voordelen zijn voor het huis van onze klanten”, vertelt smarthome expert Rick Lancel.

De sleutel is connectiviteit
De toenemende vraag naar een ‘connected huis’ wordt vooral gedreven door de hoge penetratie van smartphones en tablets. Dit komt door de toepassingen die deze apparaten hebben en de groeiende hoeveelheid apparaten die smart zijn. Consumenten zijn gewend geraakt aan slimme oplossingen door sociale media, diensten op Smart TV’s zoals, Spotify, Netflix of intelligente hardware zoals SONOS en Philips Hue. Hierdoor zijn ze meer dan ooit geïnteresseerd in smart. In huis begint de focus vaak met verlichting, maar dit breidt zich snel uit naar andere oplossingen als ze eenmaal begrijpen waartoe een smarthome in staat is, zoals het verbinden van: beveiligingstoepassingen, energieverbruik en multimedia-oplossingen. “Waar mensen naar zoeken in huis, dat proberen we ook te realiseren vanuit onze expertise: het creëren van gemak en comfort: ontzorgen”, vertelt Jean Pierre Stander, eigenaar van Pracht. “Daarom past digitalSTROM naadloos binnen het totaalconcept van Pracht.” Mensen hebben vaak al een paar smart producten, maar deze kunnen ze niet met elkaar verbinden. Klanten zoeken comfort, ze willen een platform waarmee ze hun huis eenvoudig kunnen bedienen en automatiseren en waar apparaten van verschillende fabrikanten met elkaar kunnen praten. “We zijn daarom van begin tot eind betrokken. Wij geven advies in de winkel of thuis, schrijven een plan smart plan, maar installeren en configureren de smarthome ook”, aldus Stander.

“In onze historische kelder wilden we een betrouwbaar smart home-systeem demonstreren. Uiteraard wilden we niet een renovatieproject starten omdat het een monument is en draadloos was voor ons geen optie. Daarom was digitalSTROM een gemakkelijke keus”, aldus Lancel.

De smart home
Wat een smarthome is, daar zijn vaak misvattingen over. Lancel: “Bij veel van onze klanten zie je dat ze meerdere smart-apparaten hebben, maar de connectie ontbreekt vaak nog, waardoor de functionaliteiten niet volledig gebruikt worden. Dat is niet smart, het gaat juist om de connectiviteit.” Consumenten realiseren zich vaak niet dat hun eigen huis ook een smarthome kan zijn tegen een relatief lage prijs. “Het concept verschilt per klant, daarom is het belangrijk om duidelijk te krijgen wat ze in huis hebben om meer inzicht in de behoeften van de klant te krijgen en hiermee de beste oplossing voor hun specifieke situatie aan te bieden. digitalSTROM, snapt heel goed wat de behoeften van de markt zijn,” voegt Stander toe.

digitalSTROM is gebaseerd op één platform, bestaande ‘ouderwetse’ apparaten kunnen worden aangesloten op het systeem, maar ook smart-IP gedreven apparaten kunnen worden geïntegreerd. Een smarthome moet het leven gemakkelijker, veiliger en comfortabeler maken. En moet in staat zijn om te reageren op de voorkeuren die nodig zijn op dat moment. Bijvoorbeeld: het licht gaat automatisch aan wanneer je naar de badkamer gaat. De verwarming schakelt uit als je het huis verlaat met behulp van een traditionele lichtschakelaar. De tuinverlichting gaat aan wanneer de zon onder gaat, omdat het is aangesloten op een cloud service die het weer uitleest of omdat het is aangesloten op uw weerstation. Of start uw favoriete muziek met één druk op de knop met lichtscènes.

In de toekomst heeft de klant de mogelijkheid om te kiezen uit de beste diensten en deze zelf toevoegen aan zijn smarthome. Met de toename van het Internet of Things, is het belangrijk dat mensen een goed advies krijgen, zodat ze het hoogste genot kunnen ervaren. “Met alle technologie in huis is één ding uiterst belangrijk: de smarthome moet voor iedereen eenvoudig te bedienen zijn. Het is erg onpraktisch als je verschillende apps en schakelaars voor verschillende apparaten hebt”, legt Lancel uit. “De filosofie en functionaliteiten van digitalSTROM sluit heel goed aan op ons eigen concept: het ontzorgt en biedt comfort. Daarbij is het gericht op de toekomst, dat is anders in vergelijking met andere systemen. En omdat het gemak biedt, alles werkt namelijk zowel high-end als low tech.”

In tegenstelling tot andere bekabelde systemen in bestaande gebouwen heeft digitalSTROM geen renovatie nodig om het systeem te integreren, daarbij het is zeer betrouwbaar en flexibel. “Of het is een Miele wasmachine, verlichting van Philips Hue of een SONOS-systeem is, het moet kunnen communiceren met elkaar op een intelligente manier. Pas dan kun je spreken over een smarthome. En digitalSTROM levert de infrastructuur voor al deze apparaten”, voegt smarthome-expert Lancel toe.

Stander: “Als onze klanten horen over al deze opties, denken ze vaak dat het een grote investering is, maar de smarthome kosten concurreren al met eenvoudige traditionele oplossingen voor dimmers in huis. Als consumenten vinden dat het waarde toevoegt aan hun leven, dan zie je vaak dat ze het systeem binnen een korte tijd uitbreiden en ze meer kamers aansluiten of buitenverlichting en rolluiken toevoegen, dat gaat echt vanzelf.” De belangrijkste punten in de selectie van een smarthome voor klanten zijn: comfort, betrouwbaarheid, veiligheid en de schoonheid van het product. “Onze visie op technologie in huis is dat het er mag zijn, maar je het niet kunt zien. digitalSTROM biedt dit, want het is onzichtbaar: de componenten worden geïnstalleerd achter de lichtschakelaars en communiceren via de powerlines, als je niet beter zou weten zou je denken dat het een gewoon huis is.” legt Stander uit. “De kosten, installatie en het dagelijks gebruik, het is allemaal transparant. Het product is op alle vlakken klaar voor de massamarkt. Je kunt de winkel verlaten met een duidelijk prijskaartje, en het systeem is eenvoudig uit te breiden, zodat het altijd past bij uw behoeftes.” Consumenten zijn nu op zoek naar heldere, concrete voorstellen en gepersonaliseerde aanbiedingen. De toegevoegde waarde voor elektriciens is er ook, omdat ze er meer mogelijkheden door krijgen.

Epson voor het 14e achtereenvolgende jaar benoemd tot ’s werelds nummer 1 projectorfabrikant

T-Mobile en Huawei openen 15 mei eerste partnerstore in Amsterdam