in

DigiFocus: Digitaal zaken doen is meer dan software

De Californische student Aaron Levie begon twaalf jaar geleden met een bedrijf in cloudservices, Box genaamd. Nu heeft Box meer dan 70.000 klanten waarvan 64% bestaat uit de 500 grootste bedrijven op deze planeet.

Tijdens de Box World Tour bespreekt Levie samen met visonairs van Google en IBM de toekomst van digitalisering. Visies die voor elk bedrijf interessant zijn.

Mobiliteit
“Mobiliteit is de grootste verandering, die de laatste tien jaar heeft plaatsgevonden. Het is nu realiteit dat iedereen overal kan werken en dat elk mens waar dan ook ondemand gebruik kan maken van diensten op het moment het hem uit komt. Dit is geen science fiction dit is het heden.,” stelt Aaron Levie. “Het is een trend die het zaken doen volledig heeft veranderd. Elk bedrijf heeft er mee te maken. “Daarnaast zijn de kosten van opslag zo snel gedaald dat iedereen al zijn gegevens in the cloud kwijt kan. Steeds meer werken mensen samen via een global bedrijfsnetwork.”

Digitaal denken
“Elk bedrijf zal digitaal moeten worden. En bedrijven die al digitaal zijn zullen nog meer digitaal moeten worden”, Stelt Levie. “Maar dat is niet eenvoudig. Wat we zien dat heel veel bedrijven denken dat digitale business een software laag is. Ze denken dat als je maar een goede opening hebt naar internet en dat klanten online kunnen bestellen dat de stap in de digitale wereld is gemaakt. Wat we zien dat de bedrijven op zich niet zijn veranderd. Alle niet digitale waarden blijven bij het oude. “
“De klanten daarentegen gaan heel anders om met de nieuwe vrijheid die ze hebben verkregen. Netflix is een goed voorbeeld. Dit bedrijf is niet succesvol omdat ze een hele coole applicatie hebben. Netflix is geboren uit het idee content daar te bieden waar mensen het willen hebben volgens een betaalbaar model. Daarboven op dan nog hele coole content die nergens anders te zien is daar heb je een heel nieuw gepersonaliseerd business model. Alle anderen die de vertaalslag maakten van het uitlenen van Dvd’s naar een onlinemodel hebben de boot gemist. Zij bleven in hun bestaande businessmodel hangen en maakten dat digitaal.”

Nieuwe vaardigheden
“Al de vaardigheden die we hebben ontwikkeld in de industrialisatie komen nu onder druk te staat. De tijd dat we eerst produceerden en dan verkochten is compleet voorbij. Maar de business modellen als optimalisatie en workflow controle zijn wel daarop gebaseerd. Als je digitaal wilt zullen al je partners mee moeten gaan want je bent zo snel als je langzaamste partner.” Elke branche heeft te maken met die nieuwe digitale bedrijven en platvormen die de bestaande industrie ontregelen. Voorbeelden als Netflix, Air BnB en Uber zijn in elke industrie te vinden. Dat komt omdat dit soort platforms klanten een nieuwe ervaring geven die ze vervolgens ook ergens anders verwachten.”

Ondemand
“Het digitale business model bestaat uit services on demand. Betalen als je het gebruikt. Alles is te huur niets hoeft te worden gekocht. Alles is te gebruiken alleen wanneer we het nodig hebben. Vroeger was de IT een kostenpost met software die werkt volgens de bestaande hiërarchie. De onderdelen als sales, productie en management hebben hun eigen software-oplossingen gericht op procescontrole en beheersing.
Nu is de wereld plat. IT is in de toekomt het middel dat de organisatie laat groeten.
In de nabije toekomst wordt de organisatie plat en zorgt intelligente software voor dat keuzes gemaakt worden voordat je het zelf kunt. In de toekomst zullen technologieën die nu binnen Google gebruikt worden voor iedereen beschikbaar komen. De software als kustmatige intelligentie zoekt bij elkaar wat relevant voor de gebruiker is.

Cognitief
IBM is hier al heel lang mee bezig met het project Watson. “Cognitive computing heeft de werkwijze van werknemers veranderd, zowel in grote als kleine bedrijven. Een van de redenen hiervoor is de mogelijkheid om direct toegang te krijgen tot kennis die diep in het bedrijf zit,” zegt Christopher C. Crummey, wereldwijd Executive Director van Evangelism and Customer Experience bij IBM’s Watson Work Collaboration Services. “Zo kan het toepassen van Cognitive Bots nieuwe werknemers helpen tijdens hun eerste stappen in het bedrijf. Via deze Cognitive Bots kunnen nieuwe werknemers op een natuurlijke manier vragen stellen over onderwerpen zoals HR-processen, IT-tools, beleid, procedures en expertiselocatie, en direct antwoord krijgen.”

Kunstmatige intelligentie
“We staan voor een nieuw computertijdperk. De convergentie van werken in de cloud, steeds krachtigere mobiele apparaten, bots en kunstmatige intelligentie kunnen de productiviteit stapsgewijs veranderen,” zegt Johann Butting, Head of Sales, EMEA, Slack. “Door deze technologieën te omarmen en ze in te zetten bij eenvoudige, dagelijkse taken, kunnen we meer van ons eigen denkvermogen en onze creativiteit gebruiken om lastige problemen op te lossen. De toekomst van werk is een universum waarin technologie discrete en gepersonaliseerde ondersteuning voor iedereen levert, we kijken ernaar uit om aan die reis deel te nemen.”

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Sophos: ‘Android nog immer doelwit van cybercriminelen’

Technische innovatie: Virtuele zonvakantie eindelijk werkelijkheid!