in

DigiFocus: Viva la revolución! Kijk verder dan online bankoverschrijvingen

Consumenten en webwinkeliers zijn gewoontedieren, zeker wat betalen betreft. In fysieke winkels waren consumenten al gewend om met een pinpas te betalen en die gewoonte is simpelweg door webwinkeliers overgenomen in e-commerce.

Voor e-commerce ondernemers is de online bankoverschrijving (iDEAL) dan ook dé primaire betaalmethode die ze de klant moet bieden. Maar is dat niet te simpel geredeneerd?

“Ook binnen e-commerce geldt: stilstand is achteruitgang.”

De wereld van online payments staat niet stil en innovaties hebben tot allerlei nieuwe, prettige en smooth betaalmethoden geleid. Denk hierbij aan digitale portemonnees, mobiele betalingen en achteraf betalen. Consumenten willen hun shopproces zo prettig mogelijk doorlopen. Dat betekent dat gemak prio nummer één voor hen is. Niet alleen in het shoppen, maar zeker ook in het betalen. De consument wil lang niet altijd meteen betalen, maar betaalt bijvoorbeeld liever als de spullen zijn ontvangen en niet retour worden gestuurd. Ook binnen e-commerce geldt: stilstand is achteruitgang. Het is daarom hoog tijd voor een revolutie. Doorbreek de gewoontes van zowel de klant én van jou als webwinkelier door het aanbod aan betaalmethoden te verbreden.

Opkomst van alternatieve betaalmethoden

Alternatieve betaalmethoden (APM’s) zijn enorm in opkomst. In de afgelopen twee decennia verschenen er al veel, waaronder facturen, digitale portemonnees en digitale valuta. Deze zijn ontwikkeld op basis van de behoeften van de shopper en helpen om het aankoopproces zo makkelijk mogelijk te maken. Hoewel online bankoverschrijvingen wereldwijd en in Nederland op het moment nog steeds dominant zijn, neemt het gebruik van andere manieren om te betalen snel toe. Zo is het gebruik van achteraf betalen in Nederland ten opzichte van 2016 bijna verdubbeld.

Online bankoverschrijvingen zijn niet altijd geschikt

Het aantal mobiele gebruikers wordt op het moment geschat op 2 miljard. Steeds meer mensen shoppen en betalen dus ook mobiel. Ten opzichte van 2016 is het aantal aankopen via de smartphone toegenomen met 72 procent. De online bankoverschrijvingen zijn verre van ideaal voor deze mobiele shoppers. Iedere consument weet dat het geen optimale situatie is om de telefoon met één hand te bedienen en ondertussen een Random Reader te zoeken in de tas. Ook het moeten onthouden van een tan-code levert een hoop onnodige frustraties op. Soms kan dit shoppers zelfs zo van hun aankoop afleiden dat ze ervan af zien als er geen andere betaaloplossingen zijn die minder inspanning vragen. Daarnaast zitten mensen onderweg vaak in een openbare ruimte, waar ze liever niet hun online bankomgeving openen. Kortom, tijd om naar andere opties te kijken.

Betalingservaring = de klantervaring = conversie

De hoeveelheid opties voor alternatieve betaalmethoden is eindeloos en soms is het lastig om door de bomen het bos te zien. Toch is het het zeker waard om de opties eens goed op een rijtje te zetten. Deze moeite loont: door het aanbieden van meerdere betaalmethoden, speel je in op de behoeften van klanten. Door klanten nieuwe gemakkelijke en risicoloze betalingsopties te bieden in de checkout, verminderen de obstakels die ertoe leiden dat ze hun winkelmandje niet afrekenen. Op deze manier wordt de complete klantervaring verbeterd. En dát levert weer meer terugkerende klanten op. Door klanten bijvoorbeeld achteraf betalen te bieden, wordt voorkomen dat ze betalen voor een product dat misschien niet zo is als ze gehoopt hadden. Door meerdere betaalmethoden aan te bieden laat je als webwinkelier zien dat je nadenkt over de praktische aspecten van online winkelen en rekening houdt met wat de klant het liefste wil. Op deze manier toon je dat je de impact begrijpt van een betaling.

Doe een sprong in het diepe

Consumentenvoorkeuren veranderen in rap tempo en de technologie groeit mee om ze in die behoeften te voldoen. Soms hebben webwinkeliers alleen hierbij een kleine revolutie nodig om hun gewoontes te veranderen. Het betalingsproces is inmiddels meer dan alleen een simpele transactie geworden; het is een service en een belangrijk onderdeel van de online winkelervaring. Kom klanten daarom tegemoet en optimaliseer de betaalmogelijkheden om de conversie te verhogen. Zet de ingesleten gewoontes aan de kant en laat vooruitstrevendheid zien op het gebied van betalen. Viva la revolución!

Auteur: Annette Verdouw, marketing manager BeNeFra van Klarna

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Voorspellingen voor de feestdagen – wat kunnen retailers verwachten van het winkelseizoen in 2018

Nieuwe RIG 300-serie gaming headset van Plantronics is nu verkrijgbaar