in

e-Tailers & Online Media – inzichten uit de Merken Top 40

De Merken Top 40 meet iedere week van honderden merken de waardering, bestedingen en social buzz – Deze data wordt niet alleen gebruikt voor het samenstellen van de wekelijkse hitlijst maar ook als basis voor aanvullende analyses in de verschillende branches. Deze week is dat e-tail.

Zeven op de tien Nederlanders kopen wel eens iets online. Dat blijkt uit onderzoek van CBS. Een van de bekendste webwinkels is Bol.com, daarnaast komen Coolblue en Zalando snel op. Verder is ook Wehkamp, ooit bekend van de dikke papieren catalogus, bezig aan een online opmars. Twee van deze merken, Coolblue en Bol.com, staan deze week in de Merken Top 40. Hoe zetten de e-tailers hun media in? Is dat ook allemaal online?

Het antwoord is nee. De online giganten geven stuk voor stuk het meeste uit aan traditionele media. Er zit wel verschil in de bestedingen tussen de merken. Bol.com geeft het meeste uit, gevolgd door Coolblue, Zalando en tot slot Wehkamp. Daarvan gaat bij Coolblue en Bol.com zo’n 30% van hun budget naar online. Zalando en Wehkamp blijven ver achter, zij geven ieder 5-10% van hun budget uit aan online. Voor wat betreft de traditionele media houdt Coolblue het vooral bij TV, Wehkamp zet daarnaast ook nog radio in en Bol.com zet breed in met TV, radio, out of home en tijdschriften.

Naast bestedingen zijn merkwaardering en social buzz van belang voor de Merken Top 40. Waardering wordt meegenomen op basis van positieve en zeer positieve beoordelingen en dat ligt voor alle merken in de lijst op gemiddeld 21%. E-tail scoort daar een stuk beter, binnen de branche ligt de merkwaardering op gemiddeld 28%. Dat komt vooral door Bol.com: dat heeft een gemiddelde positieve waarderingsscore van ruim 50%. Coolblue (21%) en Zalando (20%) liggen rond het lijstgmiddelde, Wehkamp haalt dat met 17% bij lange na niet.

Het valt te verwachten dat deze e-tailers op het gebied van social ver boven het gemiddeld bereik van 10-15 miljoen per week liggen, maar ook dat is niet het geval. Bol.com (15 miljoen) en Coolblue (11 miljoen) liggen rond het gemiddelde, Wehkamp (2 miljoen) en Zalando (<1 miljoen=”” br=””>Met deze cijfers is het geen verrassing dat Coolblue en Bol.com de Merken Top 40 halen en Wehkamp en Zalando (nog) niet. Bol.com (19) moet Coolblue voor laten gaan, ondanks de hoge waardering. Coolblue heeft overall goede scores en pakt daarmee de 12de plaats in de lijst. Dat is deze week, volgende week kan
alles anders zijn.

DigiFocus: Amazon Alexa zet concurrentie onder druk

Logitech introduceert zijn beste webcam ooit