in

“Een digitaal vaardigheidsbewijs voor kinderen, is zo gek nog niet”

KPN wil kinderen digitale kennis bijbrengen om hen ‘smartphone proof’ te maken en omarmt nieuwe app ChatLicense.

De eerste mobiele telefoon. Vaak een spannend onderwerp. Heeft jouw zoon of dochter er al eentje? Op welke leeftijd geef je een telefoon? En vooral, hoe gaan jij en je kind ermee om? Allemaal vragen die in veel gezinnen spelen bij de eerste smartphone. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de ouders moeilijkheden ervaart in de eerste maanden na de komst van de eerste mobiele telefoon. “Ouders van nu hebben de ontwikkeling van de mobiele telefoon meegemaakt, kinderen staan er op jonge leeftijd zonder ervaring opeens mee in hun handen”, zegt Marieke Snoep, hoofd Consumentenmarkt en Raad van Bestuurslid van KPN. “Een digitaal vaardigheidsbewijs voor kinderen, is zo gek nog niet.”

Ouders zijn de belangrijkste kennisbron voor kinderen met een mobiele telefoon. In 90% van de gevallen zijn kinderen voor uitleg over hun eerste mobiel afhankelijk van hun vader of moeder. “En dan wordt opeens een generatiekloof zichtbaar, kinderen vinden vliegensvlug hun weg op allerlei apps, die we als ouder onvoldoende kennen om het kind hierin te begeleiden,” ziet Marieke. “En dan gaat het niet alleen om gevaren, maar vooral ook om vaardigheden om op een goede en veilige manier met nieuwe technologie om te gaan.”

Smartphone experience game ChatLicense

Het is belangrijk om meteen al bij het begin van het smartphonegebruik zowel kinderen én hun ouders slimmer en bewuster te leren omgaan met smartphones. Daarbij helpt de vandaag gelanceerde smartphone experience game ChatLicense. In de app gaan kinderen aan de slag om de juiste vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor de online wereld. Verschillende film en animatie scenario’s in de app simuleren gebeurtenissen en dilemma’s uit het echte leven. Van online sociaal gedrag, de invloed van influencers tot veilig gebruik van apps. Ouders krijgen toegang tot een continue up-to-date informatieportaal waar ze op één plek alles kunnen vinden om de online wereld van hun kinderen (beter) te leren kennen en met deze informatie het gesprek aan te gaan met hun kind.

“Een Nederlandse app, ontwikkeld door jurist- en privacyspecialist Marjolein van Tilburg, die niet alleen educatief maar ook echt cool is. Wij bieden dit graag aan om onze jongste klanten en hun ouders te helpen met slim en bewust omgaan met hun mobiel” aldus Marieke Snoep van KPN. De app is gemaakt met experts en wetenschappers en uitvoerig getest door ouders en kinderen. Het ChatLicense team bestaat uit meerdere oprichters die alle relevante kennis en kunde in huis hebben.

KPN Kids Sim samen met ChatLicense

Vanaf volgende maand maakt KPN ChatLicense beschikbaar voor mobiele klanten die hun abonnement uitbreiden met de KPN Kids Sim, geschikt voor elk kind dat toe is aan zijn of haar eerste mobiel. Het kind krijgt een simkaart met 1 GB internet en onbeperkt bellen/sms’en. Het aanzetten van extra bundels (zoals meer internet) en extra opties (zoals Spotify) is geblokkeerd. Ook kun je met de KPN Kids Sim geen 0900-nummers bellen. Via MijnKPN heb je als ouder altijd inzicht in het verbruik van je kind.

Over ChatLicense

ChatLicense helpt verschillende generaties om samen slim en bewust om te gaan met mobieltjes en schermen. Dit doen ze via een app voor de hele familie; zo komen een smartphone experience game voor kinderen en tieners en een informatieportaal voor volwassenen op één plek samen.
ChatLicense is al voor livegang opgemerkt en door de RVO uitgenodigd voor de Nederlandse Missie begin 2023 naar CES in Las Vegas met als thema ‘responsible tech’ en nam in de zomer deel aan TNW in Amsterdam.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

eufy Security onthult nieuwe AI-aangedreven thuisbeveiliging met dual-camera

Coolblue opent dit jaar drie nieuwe winkels in België