Dit blijkt uit onderzoek van bunq onder 1.103 Nederlandse jongeren tussen de twaalf en zestien jaar oud, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks dat hun ouders het in sommige gevallen afleggen tegen AI, zegt ruim een vijfde van alle jongeren graag vaker met hen over geld te willen praten dan nu het geval is.
Hoe ouder het kind, des te vaker diegene het advies van AI verkiest boven dat van zijn ouders. Zo is slechts zeven procent van de twaalfjarigen eerder geneigd een chatbot te raadplegen dan hun ouders. Vier jaar later bedraagt dit het dubbele (veertien procent). “Jongeren omarmen de mogelijkheden van AI razendsnel en willen hun ouders daar zo veel mogelijk in meenemen”, zegt Bianca Zwart, Chief Strategy Officer bij bunq. “De kracht zit ‘m in de combinatie: slimme tools gebruiken én samen doelen stellen.”
Financiële doelen
Bijna twee derde van alle jongeren heeft zichzelf een duidelijk financieel doel gesteld, zo blijkt uit het onderzoek. Opvallend genoeg geldt dit vaker voor jongens (63 procent) dan voor meisjes (58 procent). Zestienjarigen houden er de slechtste spaarmoraal op na, zo zet slechts 52 procent van hen op dit moment gericht geld opzij. Dat jongeren graag vaker met hun ouders over geld praten, betekent overigens niet dat ze altijd even eerlijk zijn over hun persoonlijke financiële plaatje. Maar liefst vier op de tien respondenten zeggen weleens aankopen of schulden te hebben verzwegen voor hun ouders.
Totaalplaatje
Uit aanvullend onderzoek onder 580 Nederlandse ouders blijkt dat ook zij graag vaker met hun kinderen over geld praten. En dat is nodig, want maar liefst één op de tien ondervraagde ouders zegt bijvoorbeeld géén idee te hebben hoeveel hun kinderen per maand uitgeven. Erg zonde, des te meer omdat tachtig procent van hen bewust spaart voor de (financiële) toekomst van hun kinderen. Zwart: “Goede gewoontes leer je vaak jong en neem je je hele leven mee – ook als het om geld gaat. Een eigen rekening helpt kinderen om samen met hun ouders te sparen, budgetteren en doelen te stellen.”
Reacties
Loading…