in

Een op vijf winkelmedewerkers bezorgd over invloed van technologie op hun baan

Vrees voor baanverlies – Bijna een op de vijf winkelmedewerkers denkt dat toekomstige technologische ontwikkelingen een negatieve invloed hebben op hun baan.

Dit gaat bijvoorbeeld om de invloed van AI, zelfscankassa’s en robots op de retail sector. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van AI-gestuurde workforce management software.

De grootste zorg van eerstelijns winkelmedewerkers is dat technologie banen in de retail sector kan vervangen (64 procent). Daarnaast maken zij zich zorgen over de grote kans op storingen (34 procent) en vrezen sommigen dat ze niet kunnen meekomen met de snelle technologische veranderingen (21 procent).

Nederlanders meer zorgen dan andere Westerse landen

Het onderzoek van Quinyx is ook internationaal uitgevoerd onder ruim 5.000 medewerkers in de retail. Hieruit blijkt dat Nederlandse winkelmedewerkers, na het Verenigd Koninkrijk (20 procent) en de Verenigde Staten (19 procent) technologische ontwikkelingen als negatiever zien dan de andere Westerse landen. Noorse winkelmedewerkers zijn het minst negatief met 11 procent.

AI biedt kansen voor betere werk-privébalans

Hoewel winkelmedewerkers technologie deels als een bedreiging zien, biedt het juist ook kansen om het werk voor winkelmedewerkers te verbeteren, bijvoorbeeld op het gebied van de personeelsplanning. “Het plannen van roosters gaat verder dan alleen het efficiënt invullen van diensten. Met AI kunnen roosters niet alleen op basis van de vraag worden gemaakt, maar door de technologie kunnen ze beter inspelen op de persoonlijke voorkeuren en behoeften van medewerkers. Dit draagt bij aan een betere balans tussen werk en privé, vermindert stress en zorgt voor meer werkplezier. En dat werkplezier straalt direct door naar de klantbeleving,” zegt Freya Swales, AI-expert bij Quinyx.

Ook retailers zelf zien voordelen in het gebruik van AI-gestuurde planningen. “Data is voor ons essentieel geworden,” vertelt Oscar Haase, Manager Last Mile Operations van flitsbezorgdienst Flink. “Door alles centraal te verzamelen, hebben we nu een duidelijk overzicht van wat we nodig hebben en wanneer. Dit helpt ons niet alleen om efficiënter te plannen, maar geeft ons ook de flexibiliteit om snel in te spelen op veranderingen, zoals het weer.”

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf wordt beschermd tegen het risico van een DDoS- aanval?

Bijna helft van consumenten checkt online reviews voor aankoop