in

Europese cijfers tonen enorm groeipotentieel online winkelen

Nieuwe Europese cijfers laten zien dat consumenten steeds meer vertrouwen hebben in online winkelen in het buitenland.

Winkeliers die graag gebruik willen maken van dit toegenomen vertrouwen, lopen echter nog te vaak tegen obstakels aan bij grensoverschrijdend verkopen.

Uit onderzoek in opdracht van Detailhandel Nederland bleek al dat één op de vijf Nederlandse winkeliers graag wil groeien over de grens, maar dit niet doet door uiteenlopende nationale regels. Joran Frik, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland: “In bijvoorbeeld België mag je lippenstift geen lipstick noemen, want daar zijn Engelse termen op producten verboden. Zo zijn er heel veel verschillen die niet bijdragen aan de bescherming van de consument, maar verkopen wel onnodig lastig maken.”

De consument is dan de grote winnaar

Het nieuwe rapport van de Europese Commissie erkent nu waar de leden van Detailhandel Nederland al langer om vragen. Om echt een verschil te maken in de interne markt, is het noodzakelijk om nationale regels gelijk te trekken. Dat leidt tot meer concurrentie en daardoor tot een groter en beter aanbod tegen scherpere prijzen. “De consument is dan de grote winnaar”, aldus Frik.

Nu zijn lidstaten en het Europees Parlement aan zet om hun verantwoordelijkheid te durven nemen en de Europese consument en winkelier boven nationale stokpaardjes te zetten.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Razer introduceert de Tiamat 7.1 V2

Nieuwe lijn Panasonic-camera’s met ingebouwde NDI-ondersteuning