in

Expert blijft vooruit denken

De Nederlandse Expert Groep doet het goed. Met het meerjarenplan 2015-2020 is Expert een andere weg ingeslagen, waarbij de ondernemer nog centraler staat, alle online verkopen direct door de winkel gaan en waarbij het merk als brand een belangrijke rol vervuld.

De combinatie van de nationale ondersteuning en brandbuilding met daaraan gekoppeld de kracht van de lokale ondernemer hebben gezorgd voor kanteling in de prestaties. Vanaf 2015 laat Expert een groei zien, op vele vlakken. Zowel in omzet, in online omzet, in naamsbekendheid, maar ook in marktaandeel. Met voortdurende focus en behoud van marge. Dat heeft er toe geleid dat Expert in de laatste vier jaar met 22 procent in omzet sterk gegroeid is. Deze groei ging gepaard met een lichte afname van het aantal winkels, waardoor de groei per winkel gemiddeld 25 procent is. Hiermee bereikt Expert de hoogste gemiddelde winkelomzet sinds 2000. Dit is samengegaan met een sterke groei in naamsbekendheid, zowel geholpen als de spontane naamsbekendheid. In 2019 is Expert voor het derde jaar op rij door de consument verkozen tot Beste Winkelketen in de categorie Elektronica.

Omzetgroei

De online omzet, die allemaal door de winkels gaat, heeft hierbinnen een groei laten zien van 1,4 procent aandeel in 2015 tot 8,8 procent aandeel in de omzet in 2019. Dit valt binnen de totale groei die Expert op dit moment doormaakt. Expert heeft een unieke e-commerce propositie, waarbij met 130 franchisenemers en geen eigen magazijn, gekozen is om e-commerce onderdeel uit te laten maken van de winkel. De winkel is geen afhaalpunt, maar een primair onderdeel binnen het totale verkoopkanaal. Expert heeft gekozen voor een strategie van digitale integratie in plaats van digitale transformatie.

Alle verkopen van Expert gaan door de winkels en er is dus geen geregistreerde online omzet. Expert wordt dus afgezet tegen de traditionele kanalen. In 2019 presteert Expert hier uitermate goed. Daar waar de traditionele kanalen in Electronics een daling laten zien van 5 procent, laat Expert een groei van 8 procent zien. Binnen de sector IT&Telecom zien we een daling binnen de traditionele kanalen van 3 procent en laat Expert een groei van 6 procent zien. Hieruit blijkt dat 2019 voor Expert een zeer goed jaar is geweest.

Kortom

Alle stappen die Expert maakt zijn gericht op de mens. De mens als ondernemer en de mens als klant. Dat maakt Expert sterk: lokaal, nationaal en internationaal. Vroeger, nu en in de toekomst.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Lenovo ThinkStation P620: Het eerste AMD Ryzen™ Threadripper™ PRO Workstation ter wereld

Hoe Humanscale Het Nieuwe Normaal benadert