in

Gemak, openingstijden en assortiment belangrijkste redenen voor online shoppen

Korting trekt shoppers vaak over de streep – De belangrijkste reden voor Nederlanders om online te shoppen is omdat het gemakkelijk vanuit huis kan. Voor bijna de helft van de shoppers (49%) is dit dé reden om online te winkelen.

Ook het feit dat webwinkels niet aan openingstijden verbonden zijn, wordt gezien als een van de grote voordelen van online shoppen (35%). Dit blijkt uit het Ecommerce rapport 2019 dat in samenwerking met SAP is opgesteld.

“We zien al jaren dat prijs belangrijk is voor de Nederlandse consument.”

Een andere reden om online te shoppen is het assortiment. 35 procent van de Nederlanders heeft het idee dat dit groter is in webshops. Dat de prijs online soms lager uitvalt speelt ook mee in de keuze voor het winkelen op het internet (30%), net als het feit dat producten gemakkelijker vergeleken kunnen worden via verschillende websites (29%).

Prijs belangrijk voor aankoop

Naar verwachting shopt 84 procent van de bevolking dit jaar online. Maar wat zorgt er nu voor dat een klant een aankoop doet? Voor meer dan de helft van de Nederlanders (58%) is de prijs van belang. Als online retailer is het dus raadzaam om een goede prijs te bieden. Anders zijn shoppers zo verdwenen naar een concurrent. Ook het bieden van speciale kortingen zorgt ervoor dat een kwart van de bevolking (25%) over de aankoopstreep gaat. Een laatste aandachtspunt voor de webwinkeliers zijn de verzendkosten. Voor 48 procent van de online shoppers is het namelijk van belang dat pakketten kosteloos worden bezorgd.

Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience: “We zien al jaren dat prijs belangrijk is voor de Nederlandse consument. Een te hoge prijs of onverwachte verzendkosten zorgen er namelijk voor dat shoppers hun online winkelwagen verlaten. Maar hoe belangrijk de prijs ook is, de online ervaring speelt ook een grote rol. Een manier om je als webwinkelier te onderscheiden is door de shopervaring persoonlijk, uniek en gemakkelijk te maken. Uit de resultaten van het Ecommerce rapport blijkt daarnaast dat het geven van korting het ook goed doet. Zorg dat dit een persoonlijke korting is, die past bij de wensen van de klant. Zo sla je twee vliegen in één klap: een persoonlijke ervaring en een aantrekkelijke prijs.”

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Sonos en IKEA presenteren SYMFONISK collectie

Een compleet nieuw niveau van immersie