in

Google, Bing en Yahoo: betere zoekresultaten voor consument met gestructureerde data SEO voor de webwinkelier

Heeft u alle productgegevens in uw webpagina al gestructureerd, zodat zoekmachines als Google, Bing en Yahoo de informatie over uw producten juist kunnen interpreteren? Als webwinkeliers hun data beter structureren, helpen zij consumenten om hun producten makkelijker te vinden op internet.

Consumenten zoeken steeds specifieker en zoekresultaten worden steeds “rijker”. Zoek je een film, krijg je een informatieblokje uit Wikipedia (met fotocollage), suggesties voor films in hetzelfde genre en beoordelingen van filmbezoekers. Om ervoor te zorgen dat deze data aansluiten bij hetgeen de consument zoekt, wordt het structureren van data steeds belangrijker.

Organische zoekopdrachten
Gestructureerde data is een manier om (product)informatie in een webpagina te markeren zodat zoekmachines als Google, Bing en Yahoo deze gegevens beter kunnen interpreteren. Voor de consument ziet het er uit als een gewone webpagina, maar de zoekmachine gebruikt de markers om de gemarkeerde data eenduidig te interpreteren. De analogie met een opgeruimd of chaotisch bureaublad is snel gelegd. Als documenten netjes in gemarkeerde bakjes liggen, is het gemakkelijker om een bepaald document te vinden. Dat werkt ook zo voor online zoekmachines.

Het bovenstaande systeem werkt alleen als de bakjes staan voor bepaalde informatie, zodat duidelijk is welke informatie zich in dat bakje bevindt. Als een telefoonnummer of een typenummer niet gestructureerd, of gecategoriseerd wordt, is het voor veel marktplaatsen als Amazon, eBay en Google shopping gewoon een nummer.

“Een mixer alleen aanduiden als ‘appliance’ volstaat niet meer”

Clemmentijn Treinen, Industry Head Purely Online Players bij Google, op de GS1-bijeenkomst over online retailing: ‘Een mixer alleen aanduiden als ‘appliance’ volstaat niet meer. Je zult dan ‘kitchen’ aan moeten geven. Gaat het om kleuren, geef dan aan dat het item blauw is. De meesten zoeken immers op primaire kleuren en niet op kleurvarianten als “midnight blue”.’

Zoekmachine, schema.org én GS1 Smart Search
Bedrijven die hun producten of diensten op internet presenteren doen er verstandig aan gestructureerd met hun data om te gaan. Google en andere search engines hechten er belang aan om data juist te interpreteren. Binnen de Schema.org, de koepelorganisatie van zoekmachines, hebben ze hiervoor richtlijnen opgesteld.

GS1 SmartSearch
GS1 SmartSearch is een uitbreiding op de web vocabulary van Schema.org en maakt het voor webontwikkelaars mogelijk meer productgegevens te structureren. Deze uitbreiding is nu beschikbaar voor producten in de supermarkten en mode- en schoenenwinkels. De uitbreiding is inmiddels door Schema.org erkend als een officiële externe uitbreiding op haar richtlijnen. Door GS1 SmartSearch richtlijnen toe te passen wordt uw product nog beter vindbaar voor de consument.

DSD Europe start met Acronis Backup Cloud

Verwen je oren deze winter met de beste bluetooth-producten van Bigben Interactive