in

‘Groeiend aantal fysieke winkels geen voorbode voor positieve vooruitzichten retail’

Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Voor het eerst sinds 2010 neemt het aantal fysieke winkels weer toe.

Voor het eerst in dertien jaar is het aantal fysieke winkels weer toegenomen. Nederland telde op 1 januari van dit jaar 83.800 winkels van steen, 655 meer dan een jaar geleden. Vooral het aantal food retail winkels is toegenomen.

Er is een ander beeld zichtbaar in de non-food retail. De fysieke winkels in deze sector hebben het al langer moeilijk. Dat komt vooral door de verschuiving van fysieke omzet naar e-commerce omzet die door corona is versneld.

Woonwinkels, doe-het-zelf winkels en tuincentra hebben in 2020 een forse groei laten zien. Veel consumenten hebben tijdens de coronaperiode geld geïnvesteerd in het opknappen van hun huis en tuin. In dit eerste coronajaar groeide de omzet van bouwmarkten en doe-het-zelf-winkels 20 procent en van woonwinkels 8 procent. In totaal komt dat neer op een plus van bijna €2 miljard.

Gezien de hoge inflatie en het negatieve consumentenvertrouwen is het niet te verwachten dat deze groei zal doorzetten. Omdat de uitgaven aan het huis en de tuin al zijn gedaan gaan consumenten hun geld uitgeven aan andere zaken zoals vakanties en uit eten gaan.

Consumentenuitgaven nog onveranderd

Ondanks de historisch hoge inflatie (9,6 procent in april 2022) en het historisch lage consumentenvertrouwen (-48 in april 2022) liggen de consumentenuitgaven in food en non-food nog boven de gemiddelde uitgaven. Dat heeft te maken met het forse saldo dat consumenten gespaard hebben tijdens corona (+ 40 miljard euro). Ook de grote krapte op de arbeidsmarkt speelt een rol. Mensen hoeven namelijk minder te vrezen voor het verlies van hun baan en inkomen.

Het is onduidelijk hoe het uitgavenpatroon van consumenten zal gaan ontwikkelen. De modellen die de consumentenvraag voorspellen zijn door corona en de oplopende prijzen niet meer betrouwbaar.

Voor retailers is het belangrijk om op de onzekere vooruitzichten in te spelen door minder voorraden in te kopen. Zeker gezien de onzekere ontwikkeling van de economie en dus de omzet in de retail. Koopt men te veel in dan blijft men met voorraad zitten. Dat brengt wel het risico met zich mee dat als de retailer achteraf te weinig heeft ingekocht voor de vraag in de loop van het jaar, deze later bij moet kopen. Met kans dat dit zal moeten gaan tegen hogere prijzen door de inflatie, wat ook weer negatief is voor de marge. Het eerste risico beheersen zal voor veel ondernemers voor het tweede gaan.

Dirk Mulder is ING Sector Banker, ING Trade & Retail.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Loading…

0

Sony zet de toon met Industry Leading noise cancelling WH-1000XM5 koptelefoon

De toekomst van gaming is hier: MiniLED en 240 Hz