in

Hoe maak je een onkraakbaar wachtwoord in 2022?

Als je online werkt en je vrije tijd doorbrengt, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste maatregelen om je gegevens te beveiligen. Online betalen en mobiel betalen is makkelijk, maar dat brengt ook risico’s met zich mee.

Al onze pasjes leven online. Waarom kiezen mensen dan toch eenvoudige wachtwoorden en codes? Deels uit gemakzucht, maar ook omdat het moeilijk is de wachtwoorden en codes te bedenken en onthouden. Hackers maken het lastig omdat ze een constant risico op identiteitsdiefstal en fraude vormen. Er zijn echter eenvoudige oplossingen om je gegevens online te beveiligen. Wij delen drie tips om al je wachtwoorden online te beveiligen.

1. Kies een lang en moeilijk wachtwoord

Heb jij een makkelijk wachtwoord? Dan kan het zijn dat deze voorkomt in de lijst van meest gebruikte wachtwoorden per land. Als dat het geval is, verander ze dan onmiddellijk! Misschien dacht je dat je de enige was die zo’n simpel wachtwoord koos, maar het wachtwoord “123456” wordt bijvoorbeeld wereldwijd het vaakst gebruikt.

Vermijd altijd het gebruik van echte woorden of gemakkelijk te raden zinnen. Kies in plaats daarvan voor een lange reeks willekeurige tekens, dat heet een wachtwoordzin. Bovendien moet je nooit wachtwoorden dupliceren. Als je dit toch doet en een van je accounts wordt gekraakt, dan lopen al je andere accounts ook gevaar.

Veelvoorkomende karakterwijzigingen in wachtwoorden kun je ook beter vermijden, zoals Lov3rsKi55 in plaats van LoversKiss. Deze wijzigingen zijn veel te gemakkelijk te kraken voor hackers en kunnen resulteren in een gecompromitteerd account.

2. Gebruik een wachtwoordmanager

De tweede tip is simpel, maar belangrijk. Gebruik een wachtwoordmanager om lange, complexe wachtwoorden te maken en op te slaan voor al je online accounts. Een passwordmanager is een softwareprogramma dat je helpt bij het opslaan en organiseren van je wachtwoorden.

De wachtwoordmanager slaat de wachtwoorden van een gebruiker op in een versleutelde database, die kan worden ontgrendeld met een hoofdwachtwoord of “sleutel”. Veel wachtwoordmanagers hebben ook extra functies, zoals de mogelijkheid om sterke wachtwoorden te genereren, webformulieren automatisch in te vullen en te synchroniseren tussen apparaten.

Passwordmanagers worden gebruikt door particulieren, bedrijven en organisaties om hun online accounts te beschermen en gevoelige informatie veilig te stellen. Particulieren kunnen wachtwoordmanagers gebruiken om hun persoonlijke wachtwoorden voor online accounts bij te houden, zoals e-mail, sociale media en bankieren.

Bedrijven kunnen wachtwoordmanagers gebruiken om wachtwoorden van werknemers veilig op te slaan en de toegang tot bedrijfssystemen te beperken. Organisaties gebruiken wachtwoordmanagers om wachtwoorden voor meerdere gebruikers te beheren en de toegang tot gevoelige gegevens te controleren.

3. Zorg voor een dubbele beveiligingslaag

2FA voegt een extra beveiligingslaag toe doordat je bij het inloggen naast je wachtwoord ook een code moet invoeren die naar je telefoon gestuurd wordt. Dit maakt het veel moeilijker voor iemand om toegang te krijgen tot je account.

Een andere manier om je gegevens veilig te houden is door voorzichtig te zijn met links. Hackers sturen vaak phishing-e-mails met links naar schadelijke websites, ook naar werk e-mailadressen. Als je een e-mail ontvangt van een onbekende afzender, klik dan niet op links of bijlages. Zorg er ten slotte voor dat op je computer actuele beveiligingssoftware is geïnstalleerd. Dit helpt voorkomen dat schadelijke virussen en malware je systeem kunnen infiltreren.

Door de voorgaande eenvoudige stappen te nemen kun je jezelf effectief beschermen tegen hackers. Zorg dat je weet wat de nieuwste innovaties op gebied van cybersecurity zijn door online onderzoek doen naar nieuwe beveiligingstechnologieën om zo zeker mogelijk te zijn van je zaak.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Loading…

0

Snelle bezorging en gepersonaliseerde winkelervaring bovenaan wensenlijstje Nederlandse consument

Gefragmenteerde informatie staat optimale customer experience in de weg