Sensus, een merk van Xylem en wereldleider in slimme meters en zakelijke IoT-communicatienetwerken voor water, gas, elektriciteit en verlichting, werkte samen met Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland, om de waterconsumptie tijdens piekuren te verminderen. Samen rondden zij een succesvolle pilot af bij klanten, die resulteerde in een reductie van zeven procent in watergebruik tijdens piektijden. Dit scheelt met name energie.
Innovatieve technologie en gaming inzetten om consumentengedrag te beïnvloeden
Een team bij Vitens zette de kracht van kinderen en tieners, die dagelijks technologie gebruiken, in voor het beïnvloeden van oudere generaties en het benadrukken van het belang van waterconservatie.
“Dankzij real-time, fijnmazige data, kon Vitens de pieken in het netwerk op belangrijke tijden identificeren en afvlakken,”
De klant-trial draaide om de speciaal gebouwde game The Water Battle. Het werkte zo: kinderen – “The Dews” genaamd – moeten de stad van overstroming redden, door het verzamelen van tips en het bijhouden van het waterverbruik van hun gezin. Deze jonge gamers praten vervolgens thuis en op school over hun watergevechten, wat helpt om het bewustzijn van watergebruik bij hun ouders te verhogen.
Met behulp van het Sensus FlexNet® communicatienetwerk en iPERL™ watermeters, die tot op één liter per uur nauwkeurig meten, verzamelde Vitens betrouwbare gegevens en zette die over naar de game-server. Tijdens de drie maanden lange trial, reduceerden klanten niet alleen hun waterverbruik met zeven procent, maar realiseerde het waterbedrijf bovendien een reductie van 21 procent in energieverbruik voor watertoevoer tijdens piekuren.
“Na een succesvolle FlexNet-trial met iPERL-meters die iedere vijftien minuten werden uitgelezen met een 100 procent succes-rate, waren we ervan overtuigd dat dit de juiste technologie is voor het betrouwbaar en versleuteld versturen van data naar de interne systemen van Vitens,” zegt Vitens’ Business Development Manager, Rik Thijssen. “Als gevolg van het project, gaf 83 procent van de deelnemers aan dat ze meer inzicht had in de eigen waterconsumptie en nam het bewustzijn van het verminderen van de consumptie tijdens piekuren toe van 40 naar 90 procent van de deelnemers.”
“Dankzij real-time, fijnmazige data, kon Vitens de pieken in het netwerk op belangrijke tijden identificeren en afvlakken,” zegt Colin Eagle, Sales Director UK, Nordic en Benelux bij Sensus. “Het succes van deze trial is het bewijs dat sterke partners, next generation slimme technologie en de populariteit van gaming daadwerkelijk het bewustzijn van waterduurzaamheid kan verhogen bij jongeren en klantgedrag kan beïnvloeden.”
Reacties
Loading…