in

Innoveren van levensbelang voor de Nederlandse retailer

Nederlandse retailers zijn terughoudend met innovatie. Zij ervaren technische en organisatorische belemmeringen bij het integreren van nieuwe technologieën. Verder spelen beperkte budgetten, in vergelijking tot bedrijven in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, Nederlandse retailers parten. Tot die conclusies komt de expertgroep Technologisch van Shopping2020.

De expertgroep Technologisch maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waaraan zestien brancheorganisaties deelnemen. Shopping2020 heeft als doel een toekomstvisie te creëren over hoe de consument in 2020 shopt. De expertgroep Technologisch beschrijft in het eindrapport vijf technologische megatrends die off- en online retailers in het oog moeten blijven houden. De experts constateren echter dat Nederlandse retailers terughoudend zijn met technologische vernieuwingen. Oorzaken daarvoor zijn technische, organisatorische en budgettaire belemmeringen, die in landen als de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, een kleinere of geen rol spelen. ‘Retailers moeten innoveren om te overleven. Het technisch integreren van de off- en online kanalen is niet voldoende, verdere integratie van processen, besturing en organisatie is noodzakelijk om consumenten te binden aan een efficiënte organisatie. Met nieuwe technologieën zoals 3D-visualisaties, real-time analytics en tablets in de winkel kan de retailer zich onderscheiden en daarmee een unieke shopping experience bieden aan de klant. Voortdurende vernieuwing en innovatie dienen hoog op de agenda te staan van elke off- en online retailer,’ aldus Lars Leemhorst, Consulting Partner PwC en voorzitter van de expertgroep Technologisch.

Vijf megatrends
De expertgroep benoemt vijf megatrends, waarmee de retailer in 2020 te maken krijgt. Bij de eerste megatrend, ‘Big Data Analytics’, staat de retailer voor de uitdaging om op de juiste wijze gebruik te maken van een overvloed aan data. De tweede megatrend, ‘Internet of Things & 24/7 Connected’, betekent onder andere dat off- en online retailmedewerkers minimaal over dezelfde informatie moeten beschikken als de klant en dat de retailer real-time reactie moeten kunnen geven op social media. Het digitaliseren van de shopping experience, de derde megatrend, biedt de retailer extra mogelijkheden om onderscheidend te zijn. De vierde trend, ‘Digitaliseren van producten en diensten’ (zoals 3D-printing, 3D-scanning), maakt het mogelijk om producten te personaliseren en zal tevens zorgen voor een verschuiving van fysieke goederenstroom naar digitale datastroom. Tot slot zal volgens de expertgroep als gevolg van de laatste megatrend, ‘Trusted Identity’, de kassafunctie in winkels (bijna) verdwijnen, vanwege nieuwe betaalmethoden die de klant zelfstandig kan uitvoeren.

De experts voorzien dat door integratie van technologie de rol van de retailer gaat veranderen naar die van regievoering van alle informatiestromen tussen fabrikanten, toeleveranciers en consument. De integratie zorgt verder voor een snellere time to market en lagere kosten in de productieketen.

Consument eist maatwerk van retailer

10 taboes bij thuiswerken