in

KPN opnieuw verkozen tot meest duurzame telecomaanbieder

Nederlandse Consumenten hebben KPN opnieuw verkozen tot het meest duurzame telecommerk. Dit resultaat wordt vandaag gepresenteerd in de Sustainable Brand Index, een grootschalig onderzoek onder ruim 11.000 Nederlandse consumenten.

De producten en diensten van KPN zijn energie-zuinig en klanten realiseerden in het afgelopen jaar een forse energiebesparing. Het laat zien dat digitalisering een belangrijke versneller voor duurzaamheid is.

“Dat consumenten ons nu al voor de derde keer op één zetten, laat zien dat de groene ambities van KPN worden gezien en gewaardeerd”, zegt Brechtje Spoorenberg, Manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij KPN. “Ruim de helft van onze klanten geeft aan dat duurzaamheid een rol speelt in de keuze voor hun telecomprovider. Bovendien slagen we er als samenleving in om dankzij digitalisering over het netwerk van Nederland een flinke energiebesparing te realiseren.”

Digitalisering en duurzaamheid

Dankzij de producten en diensten van KPN realiseerden klanten in het afgelopen jaar (2021) een energiebesparing die ruim drie keer zo groot was als de hoeveelheid energie die KPN nodig had om het netwerk van Nederland draaiende te houden.

Mede door het online thuiswerken werden er minder kilometers gereden en konden klanten dankzij digitalisering hun ecologische voetafdruk verkleinen door het vermijden van 518 kiloton CO₂e uitstoot en 2.000 ton fijnstof. Alles bij elkaar opgeteld betekent dit een gezamenlijke kostenbesparing van 375 miljoen euro door het gebruik van KPN diensten en producten.

Traditioneel hoort de telecomsector bij de grootste stroomverbruikers van Nederland. Gedurende 2021 slaagde KPN er opnieuw in om het netwerk van Nederland verder te verduurzamen, zo valt ook te lezen in het recent gepubliceerde jaarverslag. In ruim tien jaar tijd nam het energieverbruik van KPN met 45 procent af, terwijl over dezelfde periode de hoeveelheid data met bijna het 21-voudige toenam.

Sustainable Brand

KPN heeft zijn duurzaamheidsambities onlangs verder opgeschroefd en zet in op het realiseren van netto geen uitstoot in de keten in 2040. Zo draait het netwerk van Nederland al sinds 2011 uitsluitend op groene stroom, is het sinds 2015 klimaatneutraal en wil het in 2025 nagenoeg circulair zijn. Voor KPN is duurzaamheid dan ook integraal onderdeel van de strategie.

Brechtje Spoorenberg: “Voor ons betekent duurzaamheid dat we de impact op onze omgeving minimaliseren en dat we tegelijkertijd een positieve bijdrage leveren door Nederland vooruit te helpen met het oplossen van de maatschappelijke vraagstukken. Denk aan onze inspanningen op het vlak van Security om Nederland veiliger te maken, aan onze inzet op Zorg en op alle innovaties die de leefbaarheid in de steden moeten vergroten.”

De Sustainable Brand Index is het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van duurzaamheid en consumentenmerken. In Nederland doet het jaarlijks onderzoek onder ruim 11.000 consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van 202 bekende merken in Nederland.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

OnePlus lanceert de OnePlus 10 Pro5G in India, Europa en Noord-Amerika

Samsung kondigt stijlvolle en veelzijdige Smart Monitor M8-serie aan